Recensie: Etta & Otto & Russell & James

Emma Hooper – Etta & Otto & Russell & James: Uitgeverij Podium

Ouderen die op reis gaan; het is een concept dat steeds vaker voorkomt in de literatuur. De 100-jarige Allan uit het boek De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson is hiervan de bekendste en meest succesvolle, maar wat te denken van de 93-jarige Jacob uit Water voor olifanten van Sarah Gruen en meer recentelijk De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry van Rachel Joyce.

Allen typeren ondernemende, levenslustige ouderen. De Nederlandse visie hierop komt niet ten uiting in een boek over een reislustige oudere, maar in de vorm van de opgewekte Hendrik Groen, in Pogingen om iets van het leven te maken. Dit boek, in dagboekvorm, laat zien dat waar ouderen zich ook mogen bevinden, of dit nu in een bejaardentehuis of de wijde wereld is, ze net zo scherp, geestig en vitaal zijn als hun 30-jarige literaire tegenhangers. Etta, Otto en Russell zijn de nieuwste frontiers op dit literaire gebied.

In deze eerste roman van de Canadese Emma Hooper vindt Otto een briefje van zijn vrouw Etta op de keukentafel:

Otto, ik ben bij je weg. Ik heb nog nooit het water gezien, dus daar ben ik heen. Maak je geen zorgen, ik heb de wagen voor jou laten staan. Ik loop wel.

Ik zal proberen te onthouden terug te komen.

(altijd)

Je Etta

Etta loopt te voet 3232 kilometer door Canada om de zee te zien. Otto blijft in hun boerderij achter, volgt haar niet. Hij legt zich erbij neer dat hij haar kwijt is, maar dat ze weer naar hem zal terugkeren. Beide hebben hun eigen reis af te leggen. Etta heeft een voorraad eten en geld bij zich, en bovendien briefjes waarop staat wie zij is en wie ze kent. Dit is belangrijk, want Etta wil weleens vergeten wie ze is. Otto op zijn beurt is als jonge man soldaat geweest in de Tweede Wereldoorlog, en in het nu stille huis komen zijn herinneringen en nachtmerries over de gebeurtenissen die hier plaatsvonden, weer naar boven. Zo goed en zo kwaad als het gaat, probeert hij zich staande te houden.

emma hooper

Dan is er nog Russell. Sinds jonge leeftijd is hij de beste vriend van Otto, en hij woont op de aangrenzende boerderij. Russell heeft heimelijk een oogje op Etta, en hij besluit wel achter haar aan te gaan, in een poging haar terug te halen. En tot slot is er James. James is de enige metgezel van Etta, en verschijnt wanneer ze hem het hardst nodig heeft. Met hem kan ze praten, haar zorgen delen en veilig reizen. Hoe langer Etta loopt, hoe bekender ze wordt in Canada. Er reizen journalisten met haar mee, mensen staan klaar met spandoeken en beetje bij beetje komt haar einddoel in zicht. Maar wat als ze daar is aangekomen?

De reis van zowel Etta als Otto is krachtig, beeldend en vooral ontroerend beschreven. Etta verliest zichzelf meerdere malen en begeeft zich tussen heden en verleden. Ook voor de lezer is het vaak niet duidelijk in welk tijdsbestek Etta zich waant. Zo is er ook een periode waarin ze denkt dat ze Otto is, en denkt dat zij gewond is geraakt aan haar oor. Otto op zijn beurt verliest zichzelf in de herinneringen aan de oorlog. De realiteit begint steeds verder van hem af te staan. Hij beantwoordt de brieven die Etta naar hem stuurt zonder ze te versturen. Per brief probeert hij haar te bereiken, zonder hiervoor een echte poging te ondernemen.

De wanen van zowel Etta als Otto worden afgewisseld met hoofdstukken over hun verleden. Je leest in kleine etappes hoe ze elkaar hebben leren kennen, hoe hun liefde is ontstaan en hoe het schrijven van brieven aan elkaar een wezenlijk onderdeel werd van hun relatie. Hiermee zet Hooper een ontroerend verhaal neer, dat op een dramatische, allesovertreffende wijze eindigt. De liefde tussen Etta en Otto is er eentje om in te lijsten, maar de ouderdom die hen beide parten speelt is even realistisch als wreed. Emma Hooper benadert de vraagstukken waarmee ouderen kampen op originele, weldoordachte en vooral creatieve wijze, waardoor het lezen van Etta & Otto & Russell & James een magische puzzeltocht is.

Ik was ontroerd door de schoonheid en compassie die Hooper in haar teksten legt en onder de indruk van de symboliek die ze gebruikt om haar verhaal over te brengen.Β  De reis van Etta en Otto naar zichzelf is misschien wel de mooiste reis die je kunt maken. Een waarlijk prachtig verhaal.

Emma & Otto & Russell & James – Emma Hooper €19,95

Ik las dit boek voor de leesclub Een perfecte dag voor literatuur van Not Just Any Book. Kijk hier wat andere bloggers van dit boek vonden.

4 gedachten over “Recensie: Etta & Otto & Russell & James

1. Wat een sterke recensie. De verhaallijn is duidelijk neergetekend maar je tekst bevat geen spoilers. Dat blijft altijd moeilijk om te doen. Je hebt me enthousiast gemaakt; misschien ga ik dit boek ook wel lezen! :D