Recensie: Albrecht en wij

Lodewijk van Oord – Albrecht en wij: Uitgeverij Cossee

Soms kom je boeken tegen die je wilt lezen, nog eens wil lezen en nogmaals wil lezen. Gewoon, om in het verhaal en de door de schrijver gecreëerde wereld te blijven. Want soms is afscheid nemen van personages, verhaallijnen en een schrijfstijl het zwaarste dat er bestaat.

Albrecht en wij is zo’n boek. Lodewijk van Oord vertelt het oprechte, schrijnende verhaal over het uitsterven van de neushoorn en de commerciële strijd van een dierentuindirecteur en zijn medewerkers om dit te voorkomen. Edo Morell is in dit verhaal de ideologische, gepassioneerde directeur die alles in de strijd gooit om zowel zijn dierentuin meer bezoekers te geven en het welzijn van de dieren optimaal te houden. Hierbij is het laatste minder belangrijk dan de bezoekersaantallen, maar Edo doet zijn best. Hij wordt bijgestaan door Sariah Manal, die vanuit Zuid-Afrika naar Amsterdam komt om te helpen. Zij is neushoornspecialiste en is persoonlijk verbonden bij het lot van deze dieren. Ook Sariah is ideologisch, maar haar denkwijze botst weleens met die van Edo. Toch liggen ze elkaar heel goed, wat zelfs leidt tot een prille romance.

Deze komt echter op scherp te staan wanneer er steeds meer neushoorns sterven, mede door stroperij. Het toekomstbeeld dat Van Oord schetst wordt steeds grimmiger, en dit zet de onderlinge verhoudingen in de dierentuin op scherp. Langzaam maar zeker stevent Van Oord af op een grande finale waar de begrafenisdienst van André Hazes bij in het niet valt, en waarbij de mensheid terugvalt op aloude middelen om het grote publiek te laten houden van de neushoorn, in het bijzonder het laatste mannelijke exemplaar, Albrecht. Het is deze Albrecht die zowel Edo als Sariah naar zichzelf doet kijken, en ook de lezer van nieuwe inzichten voorziet. Welke dit zijn, laat ik ieder voor zich ontdekken.

albrecht en wijLodewijk van Oord is er een meester in hilariteit met scherpzinnige zinsneden te combineren. Om luchtigheid met zware thema’s te verweven. Onderstaand citaat is hier een treffend voorbeeld van. Het illustreert de kijk op de dierentuin door directeur Edo Morell.

” Ik groet de Chileense flamingo’s, die nichterig als altijd in de vijver staan (..). De lama’s liggen er deze ochtend als een stel verwende Latino’s bij, terwijl de kuifhoederkoeten zich elders in de wei staan op te maken voor een nieuwe dag in de etalage. Het blijft een ijdele bedoening, zo’n dierentuin, waarin er gekeken en vooral ook bekeken moet worden, en de Zuid-Amerikaanse dieren lijken dit het beste te begrijpen.” (pag. 20/21)

Wat mij raakte bij Albrecht en wij was in de eerste plaats de uiteenzettingen over de dieren, de visie van de mensheid op dieren en het verdwijnen van diersoorten maar zeker ook de prachtig opgezette verhaallijn. Edo is een directeur die zowel het beste als het slechtste voorheeft met de dierentuin, en Sariah is zijn ideologische tegenhanger. Toch is het aan deze beide randfiguren om de neushoorn van zijn ondergang te redden. Tegenstrijdigheid ten top; ook dit is een terugkerend gegeven in Albrecht en wij.

In verschillende tijdsetappes neemt Van Oord zijn lezers mee op een intrigerend avontuur om een diersoort van zijn ondergang te redden. Hierbij wordt het verhaal deels door Edo, deels door Sariah en deels door Frank Rida verteld. Deze Rida is de politieke steunpilaar van het verhaal, de oud-politicus die zijn hart heeft verpand aan de dierentuin maar die er qua denkbeelden uiteindelijk net zo over denkt als Edo. Albrecht en wij is niet zozeer een boek over het vervliegen van het leven, maar meer over de manier waarop de mensheid met anderen omgaat. De schrijfstijl is speels, intelligent, rauw en humoristisch en zorgt ervoor dat je aan de bladzijdes gekleefd blijft.

Het uitlezen van Albrecht en wij heb ik zo lang mogelijk uitgesteld, maar het is er toch van gekomen. Gelukkig kan ik dit boek nog vele malen herlezen, herlezen en nog eens herlezen.

Albrecht en wij – Lodewijk van Oord €18,90

3 gedachten over “Recensie: Albrecht en wij