Recensie: Voor ik ga slapen

S.J. Watson – Voor ik ga slapen: Uitgeverij Ambo Anthos

Stel je voor dat je elke ochtend wakker wordt en niet weet waar je bent, wie er naast je ligt en hoe het komt dat je er vijfentwintig jaar ouder uit ziet. Het overkomt Christine elke dag. Door een ongeluk is zij haar geheugen verloren.

De enige houvast in haar leven is haar echtgenoot Ben. Hij vertelt haar elke dag wie hij is en wie zij is, hoe haar leven eruit ziet en wat er is gebeurd. In de badkamer hangen foto’s van hen samen en deze zijn voor Christine het bewijs dat wat Ben haar vertelt, waar is. Dan wordt ze echter gebeld door dr. Nash, een dokter die haar al enige tijd helpt. Hij vertelt haar dat ze een dagboek bijhoudt, en raadt haar aan deze te lezen. Wat ze hierin ontdekt is ronduit schokkend.

Het dagboek begint met het onderschrift ‘Ben is niet te vertrouwen’ en langzaam maar zeker komt ze erachter dat Ben tegen haar liegt. Maar waarom? Wat is er gebeurd met haar beste vriendin Claire, en wie is Adam? En is het wel een ongeluk geweest waardoor ze haar geheugen kwijt is of hebben de beangstigende herinneringen aan een hotelkamer er iets mee te maken?

voor ik ga slapen

Voor ik ga slapen werd me door menig mede-blogger aangeraden en ik kan alleen maar zeggen: ze hadden gelijk. Waarom heb ik dit boek niet eerder gelezen? Het verhaal is intens, beangstigend, huiveringwekkend goed geschreven en leest als een trein. De opbouw van het boek is gemeen goed gedaan, met eerst een deel in de tegenwoordige tijd, vanuit Christine beleefd. Hiermee wordt direct de toon gezet: haar angsten en onzekerheden worden jouw angsten en onzekerheden. Je knalt er direct goed in. Daarna begint Christine in haar dagboek te lezen, zodat je meeleest in haar vorderingen, haar herinneringen en haar ontdekkingen. Deze worden steeds verwarrender, en langzaam maar zeker onttrekt zich een drama.

Tijdens het lezen had ik een constant versnelde hartslag. Het bleek onmogelijk om afstand te nemen tot dit verhaal, ik werd er compleet in meegezogen. Voor ik ga slapen is het slechtste boek dat je kunt lezen voor je gaat slapen, want je ligt geheid wakker. De suspense spat van de pagina’s af en de drang om achter de waarheid te komen is zelden sterker geweest.

De ultieme vraag wat nu waarheid is en wat gelogen is blijft gedurende het hele boek als een huis boven water staan. Het is deze vraag die me bezighield, me bij het verhaal hield. Watson weet als geen ander onder je huid te kruipen met haar korte, vlotte zinnen en spanningsopbouw. De verwarring is zo eng dat ik dit boek niet weg kon leggen. Ik kan deze ultieme, steengoede psychologische thriller dan ook enkel van harte aanbevelen.

Voor ik ga slapen – S.J. Watson €8,99

13 gedachten over “Recensie: Voor ik ga slapen