Recensie: Glijvlucht

Anne-Gine Goemans – Glijvlucht: Uitgeverij De Geus

Mijn eerste bezoek aan de bibliotheek in lange tijd leverde mij direct een aantal fijne titels op, waaronder Glijvlucht van Anne-Gine Goemans. Ik was hier nieuwsgierig naar sinds de lovende recensie van Inge, maar van zelf lezen was het nog niet gekomen.

Glijvlucht kan in mijn ogen het beste omschreven worden als een coming-of-age roman over de 14-jarige Gieles die vrij eenzaam opgroeit naast de landingsbaan van een grote luchthaven. Zijn enige vriend, Toon, is een agressieve, merkwaardige jongen met wie hij eigenlijk weinig raakvlakken heeft. Gieles’ vader is door de luchthaven ingehuurd om vogels van de baan te jagen, maar zelf is Gieles juist gek op vogels, met name op zijn eigen ganzen. Ellen, de moeder van Gieles, is veel in het buitenland en hij traint de ganzen om een geheim project uit te voeren voor wanneer zijn moeder weer terugkomt.

Gieles raakt in de tussentijd bevriend met Super Waling, een enorm dikke man van 45, en Meike, een meisje uit Noord-Brabant met wie hij chat. Daarnaast past hij op bij zijn buurvrouw Dolly, die hij stiekem een beetje eng vindt. De opvoeding van Gieles ligt in handen van zijn vader, Willem, en diens tweelingbroer Fred. De enige andere sociale contacten die hij heeft zijn met bezoekers van de landingsbaan, de zogenoemde spotters, zoals Johan, die verzot is op vliegtuigcrashes. Maar zijn ganzenproject is het belangrijkste voor Gieles, en hij werkt dan ook dag en nacht om dit perfect te maken. Maar de tijd dringt.

Glijvlucht DEF-PAP-30mm.indd

Wat is Glijvlucht een ontzettend leuk, aandoenlijk boek. Gieles en de anderen zijn geweldige personages die erg goed uitgediept zijn. Super Waling is een ware vriend, Meike is een stoer maar gevoelig meisje en Wallie, het kleine gansje dat Gieles opvoedt, is vertederend. Goemans heeft haar personages vorm en gestalte gegeven zonder dat dit afleidde van de verhaallijn. Het was eerder een verrijking. Ook de verhalen die Super Waling Gieles vertelt zijn een fijne toevoeging aan het boek.

Daarnaast bevat het boek ook veel humor. De brieven die Gieles bijvoorbeeld naar de Franse ganzenspecialist en -trainer Christian Moullec schrijft:

“Mijn brief aan u groeit formidabel. (..) Is mijn gans gevaarlijk? Ik huil van niet. Maar zij is goed en zeker verstoord. Voor voorbeeld, gisteren zij attacqeerde het gazon. Deze is nu gatenkaas” (blz 230)

De verschillende schrijftechnieken die Goemans gebruikt, het kinderlijk grappige taalgebruik van Gieles, een algemenere, volwassener toon bij de vertelling van het verhaal en het unieke, eigen taalgebruik van Super Waling in zijn mails en verhalen over zijn jeugd en voorouders aan Gieles. Het zorgt voor een zeer prettige mix en het was dan ook moeilijk dit boek weg te leggen.

Glijvlucht heeft me op meerdere vlakken verrast. Allereerst de schrijfstijl. Zoals ik hierboven al kort beschreef is deze zeer aangenaam. Goemans heeft een vlotte, duidelijke schrijfstijl, waardoor pagina na pagina vervliegen zonder dat je het doorhebt. Daarnaast het verhaal zelf. Ontzettend creatief en goed bedacht en uitgewerkt. Zelden heb ik zo’n leuke coming-of-age roman gelezen. Bovendien vind ik het knap hoe Goemans serieuze thema’s (obesitas, de drooglegging van de Noordoostpolder, het gemis van een moederfiguur en de strijd van de luchthaven tegen de direct omwonenden) op soepele wijze verweeft in haar boek. Het krijgt hierdoor een extra dimensie, zonder dat het zwaar op de hand wordt.

Wat valt er nog meer te zeggen over Glijvlucht? Het boek is verrassend, ontroerend, vermakelijk en een absolute aanrader.

Glijvlucht – Anne-Gine Goemans €19,99

11 gedachten over “Recensie: Glijvlucht

1. Fijn om te horen dat het boek je zo goed bevallen is. De levensfase waarin Gieles zit vond ik zo mooi neergezet. Je ziet hem echt veranderen van kind naar jongvolwassene. En ja, het boek biedt inderdaad nog zo veel meer dan dat!