Recensie: De evolutie van een huwelijk

Rebekka W.R. Bremmer – De evolutie van een huwelijk: Uitgeverij Querido

Verschillende perspectieven, verschillende tijdszones, en alles wisselt elkaar af. De evolutie van een huwelijk is niet zozeer een ontspannen leesboek maar eerder een puzzelboek. Maar of op de laatste bladzijde de puzzelstukjes in elkaar vallen?

In De evolutie van een huwelijk komen meerdere levens samen. Bastiaan en zijn vrouw Masha (Bassie en Massie, zoals ze liefkozend worden genoemd) en hun dochters Anna K. en Molly Bloem leven in Amsterdam Noord, en krijgen bezoekΒ van Bastiaans broer Freek en zijn vrouw Shannon en pasgeboren dochtertje Deirdre, die in Nieuw-Zeeland wonen. Elk van voorgenoemde personages, behalve Deirdre, heeft zijn of haar eigen gedeelte in het boek. Elk van hen vertelt over de strubbelingen, liefdesproblemen, de reis naar het onbekende en het samenleven met de anderen.

Het boek is verder opgedeeld in bepaalde tijdszones; vandaag, morgen, gisteren, winter, herfst en zomer. Dit loopt kriskras door elkaar heen. Het wisselende perspectief in combinatie met het wisselende tijdsbestek zorgde nogal eens voor verwarring. Vooral in het begin van De evolutie van een huwelijk had ik hier moeite mee; wie was wie en hoe zat wat ook alweer? Toen ik de slag echter te pakken kreeg, bleek het mee te vallen. De evolutie van een huwelijk bleek een interessante roman over het verval en groeien van een huwelijk te zijn, waarin alle spelers een gelijke stem hebben. Freek en Masha blijken een verleden te hebben, Molly Bloem heeft haar eigen liefdesplannen die ze geheim houdt, Shannon voelt zich absoluut niet thuis in Nederland en voelt zich vervreemd van Freek, Bastiaan wil zijn relatie met Masha nieuw leven inblazen en Anna K. ontwikkelt een warme vriendschap met Shannon.

evolutie van een huwelijk

Het boek begint met het einde. Freek, Shannon en Deirdre hebben nieuws uit Nieuw-Zeeland ontvangen waardoor ze gedwongen zijn terug te keren. Er zijn echter nog onuitgesproken zaken die hierdoor blijven hangen. Welke deze zijn, wordt langzaam uit de doeken gedaan. Bremmer speelt met de tijd, speelt met literaire opzetten, speelt met haar personages en speelt uiteindelijk ook met haar lezers. Het einde is het begin, en het begin is het einde. Alle personages leven op hun eigen manier toe naar het einde van het begin.

Het verhaal zelf echter is de moeite waard. Bremmer zoomt scherp in op onderlinge verhoudingen, persoonlijke worstelingen en aannames. Hoe dit tot uiting komt en welke gevolgen dit heeft, wordt stap voor stap duidelijk. Het is dit verhaal, dat evolueert, wat me aan de pagina’s gebonden hield. Het was het spel, de puzzelstukjes op hun plek willen leggen, die me aantrok. Het was de persoonlijke worsteling van menig personage en de manier waarop dit door Bremmer beschreven werd dat me aan het boek gekluisterd hield.

Het einde is echter niet het einde, maar een begin van iets nieuws. Iets wat verder kan evolueren. Het is jammer dat hiermee niet alle lijntjes met elkaar verbonden werden. Een groot fan van open eindes ben ik namelijk niet. Toch ben ik redelijk voldaan achtergebleven na het dichtslaan van dit boek. Bremmer zette me aan het denken, verbaasde me, schotelde me interessante personages voor, schreef bovendien boeiende passages over literatuur en verbond net niet alle lijntjes met elkaar.

De evolutie van een huwelijk is ontegenzeggelijk een knappe roman, maar niet helemaal mijn ding. Ik werd teveel afgeleid door Bremmers pogingen iets ingewikkelds met de verhaalstructuur te doen om er echt van te genieten. Jammer.

De evolutie van een huwelijk – Rebekka W.R. Bremmer €18,99

Dit boek las ik voor de leesclub Een perfecte dag voor Literatuur van Not Just Any Book. Lees hier wat anderen vonden van dit boek!

Dit boekt telt mee voor mijn leesuitdaging Ik Lees Nederlands

8 gedachten over “Recensie: De evolutie van een huwelijk

1. Grappig hoe wij bij dit boek juist anders over die losse eindjes denken. Het uitwisselen van leeservaringen geeft toch elke keer weer een extra dimensie aan het totaal. Daarom blijf ik graag meedoen met Een perfecte dag voor literatuur. Ik hoop jij ook.

2. Mooi verwoord! Hoe je een dermate gelaagd boek toch overzichtelijk hier neer kunt zetten. Gelukkig blijk ik niet de enige die in het begin er wat moeite mee had, maar toch door heeft gezet en het de moeite waard vond!