Recensie: Blauwe maandag

Nicci French – Blauwe maandag: Uitgeverij Ambo Anthos

Enige tijd geleden blogde ik al over de abonnementsdienst Elly’s Choice. Deze week kwam ik -gelukkig- eindelijk aan mijn eerste Elly’s Choice-boek toe.

Ik zal meteen bekennen dat mijn geschiedenis met schrijversduo Nicci French niet erg positief is. Ik las vele jaren geleden een boek van ze (waarvan ik de titel niet meer weet) en die viel mij erg tegen. Sindsdien heb ik niet meer een Nicci French-thriller gelezen. Tot nu. Ik besloot Blauwe maandag een kans te geven, omdat ik via andere bloggers, waaronder Judith, veel goede berichten had gehoord over deze Frieda Klein-reeks.

In deze thrillerreeks, waarvan Blauwe maandag de eerste is, wordt het personage Frieda Klein geïntroduceerd. Zij werkt als psychoanalitica en leidt een overzichtelijk, naar haar eigen maatstaven ingericht, leventje. Wanneer ze Alan Dekker als patiënt krijgt, doet hij haar twijfelen aan alles wat ze van de menselijke geest begrijpt. Hij droomt namelijk over een roodharig jongetje met sproeten, waarop korte tijd daarna een jongetje die aan deze uiterlijke kenmerken voldoet, verdwijnt. Wat is waar, en wat is fantasie?

Frieda Klein besluit na enkele voorvallen de politie te helpen met hun onderzoek, waarbij een link duidelijk wordt met een vermissingszaak van twintig jaar eerder. Een jong meisje, Joanna, verdween op klaarlichte dag en werd nooit meer teruggevonden. Wat heeft haar zaak te maken met de verdwijning van het jongetje? En wat weet Alan?
nicci french blauwe maandag 2Blauwe maandag heeft mij positief verrast. Het is een psychologische thriller waarin veel aandacht wordt geschonken aan de menselijke psyche. Dit heeft als resultaat dat het een boek vol interessante analyses, diepgaande personages en een intrigerend plot is geworden. Frieda Klein is een interessante hoofdpersoon, en de uiteindelijke dader liet zich niet makkelijk raden. Daar hou ik van in een thriller. Toch waren er enkele plottwists die ik goed had ingeschat.

Dit neemt echter niet weg dat het een fijne hereniging was met Nicci French. En toch. Toch kan ik niet 100% lyrisch zijn. De vele perspectieven die aan bod komen in dit boek leiden namelijk af van de rode draad in het verhaal. Er wordt teveel geschakeld, naar mijn mening. Daarnaast werd bij elk nieuw perspectief niet duidelijk aangegeven door wiens ogen het verhaal werd verteld. Gelukkig wende ik hier aan, waardoor ik alsnog kon genieten van het goede verhaal dat Nicci French hebben opgezet.

Frieda Klein is een personage over wie ik graag meer lees, dus ik denk dat er niks anders op zit dan ook Dinsdag is voorbij, Wachten op woensdag en Donderdagskinderen te lezen. Geen verkeerde klus.

Blauwe maandag – Nicci French €8,95

18 gedachten over “Recensie: Blauwe maandag