Recensie: Het Rosie effect

Graeme Simsion – Het Rosie effect: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

Vorig jaar genoot ik, en een groot deel van Nederland met mij, nog volop van de wereld van Don Tillman in Het Rosie Project. Graeme Simsion heeft een uniek kijkje gegeven in het leven van een even uniek personage. Zou hij dit succes kunnen evenaren met Het Rosie effect of is dit een vervolg waar eigenlijk niemand meer op zat te wachten?

Sequels: je houdt ervan of je laat ze liever links liggen. Nu ben ik zelf van mening dat de meeste sequels niet zoveel toevoegen, maar vooral wanneer het eerste boek een afgerond verhaal is en dus eigenlijk geen vervolg behoeft. Ik was dan ook erg benieuwd naar Het Rosie effect, want zijn voorganger was een mooi, en vooral afgerond verhaal. Wat zou mij nog kunnen verrassen aan dit nieuwe boek over Don en Rosie?

In Het Rosie effect gaat het verhaal verder waar het in Het Rosie Project is geëindigd; Rosie en Don zijn getrouwd en wonen inmiddels in New York. Hier heeft Don zowaar nieuwe vrienden gemaakt, en hij heeft een aanstelling aan de universiteit van Columbia. Dan blijkt Rosie verpletterend nieuws te hebben: ze is zwanger. Don weet niet hoe hij hiermee om moet gaan en vlucht zijn huis uit. Wanneer hij de nieuwe situatie accepteert, gaat hij hier op zijn eigen, aparte manier mee om.

In plaats van met Rosie te praten wendt hij zich tot zijn vrienden. Gene, die tijdelijk bij hen inwoont omdat zijn huwelijk met Claudia is gestrand, voorziet Don van advies maar zet hier onbedoeld een reeks gebeurtenissen mee in werking die er uiteindelijk voor zorgen dat Don steeds verder van Rosie wordt geïsoleerd. Zonder dat hij het doorheeft komt zijn huwelijk met Rosie onder steeds meer druk te staan, tot het punt waarop de bom barst. Kan Don Rosie dan nog van zijn goede intenties overtuigen?

rosie effect

Vol enthousiasme begon ik aan dit boek; wat zou Graeme Simsion uit de kast trekken om een volwaardige opvolger te schrijven? Welnu, het merendeel van Het Rosie effect komt bekend voor. Simsion schrijft op dezelfde, humoristische manier over Don en zijn denkwereld, maar nu met andere problemen. Er zitten weer lijstjes in het boek en er zijn weer hilarische incidenten, zoals het Blauwvintonijnincident en het Speeltuinincident. Dit laatste incident is bijzonder grappig, waar het eerste incident vooral een eerste stap is in de verdere problemen die Don ondervindt.

Toch was ik in eerste instantie teleurgesteld; deze nieuwe roman is vooral veel van hetzelfde. En tja, dat kende ik al van Het Rosie Project. Het trucje met de sociaal onbeholpen Don die zichzelf onbedoeld in penibele situaties werkt is al een keer opgevoerd. Gelukkig bracht de uiteindelijke verhaallijn hier een omslag in. Simsion heeft een bizarre wereld aan problemen voor Don geschetst, waardoor je van de ene verbazing in de andere valt. Sommige voorvallen zijn genant, andere zorgwekkend en irritant (waarom ziet Don nou niet in dat dit niet slim is?) maar er zijn gelukkig ook voldoende voorvallen die hilarisch zijn.

Hiermee voelt Het Rosie effect uiteindelijk als thuiskomen. De laatste veertig bladzijdes heb ik in opperste concentratie en snel tempo uitgelezen; Don en Rosie waren weer helemaal onder mijn huid gekropen. En dat is uiteindelijk waar het om draait bij een boek; kan het je in vervoering brengen? Ondanks een wankele start is dat met Het Rosie effect helemaal goed gekomen. Deze sequel mag er zijn!

Het Rosie effect – Graeme Simsion €19,95

13 gedachten over “Recensie: Het Rosie effect

1. Ik heb deze week het Rosie Project gelezen en wat heb ik gelachen en genoten van dat boek. Ik ga het Rosie Effect ook zeker lezen. Ben wel heel nieuwsgierig nu.