Recensie: Nemesis

Xenia Kasper – Nemesis: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

Dat de manager van onder andere Linda de Mol thrillers schrijft, was een tot voor kort voor mij onbekend feit. Interessant; wat voor thriller heeft deze manager/schrijfster op de markt gebracht?

Dat Kasper put uit haar eigen ervaringen blijkt wel tijdens het lezen van Nemesis. De thriller gaat over Maja van Tijl, een misdaadjournaliste met haar eigen programma, a la Peter R. de Vries. Er wordt veel achtergrondinformatie verteld over het televisiewereldje, het produceren van een televisieprogramma en vooral de stress die hierbij komt kijken. Maja van Tijl is een doorgewinterde journaliste, maar de vermissingszaak van Alexia, het nichtje van haar beste vriendin Tina, grijpt haar ontzettend aan. Zij en haar team zetten dan ook alles op alles om Alexia terug te vinden.

Ze krijgen hierbij hulp van de politie, in de vorm van rechercheurs Bert en Monique. Al snel blijkt Alexia niet het enige vermiste meisje in het Gooi te zijn. In het verleden verdwenen er al eerder meisjes, die qua uiterlijk schrikbarend veel op Alexia lijken. Wanneer na Alexia ook de jonge Bo verdwijnt, wordt het een vermissingszaak met een race tegen de klok. Xenia Kasper werkt toe naar een choquerende onthulling, die je op je grondvesten doet schudden.

xenia

Nemesis is overduidelijk een thriller uit een reeks. Eerder verschenen Kaspers thrillers Chimaera en Ongeremd, maar die heb ik zelf niet gelezen. Nemesis is wat dat betreft mijn eerste kennismaking met Kasper, en haar personage Maja van Tijl. Dit zorgt op enkele momenten voor een storing: het is duidelijk dat ik informatie mis over het verleden van zowel Maja, haar team als Bert. Gelukkig blijft het bij enkele momenten en is de thriller voor het merendeel goed te volgen.

Wat overblijft is een thriller die met vlagen spannend is, maar over het algemeen niet echt met kop en schouders boven andere thrillers uitsteekt. Het verhaal heeft genoeg ingrediënten voor een razend spannende thriller, maar dit komt niet echt goed uit de verf. Dit heeft te maken met de stijl van Kasper. Wanneer een van haar personages een belangrijke ontdekking doet, een foto onder ogen krijgt of een allesonthullend inzicht heeft, moet je meerdere pagina’s wachten op de ontknoping hiervan. In plaats van na een korte onderbreking meteen met deze ontknoping naar voren te komen deelt Kasper het pas mede nadat het betreffende personage het -als mededeling die voor de lezer onduidelijk blijft- aan zijn of haar teamleden heeft verteld.

Dit haalt voor mij een groot deel van het leesplezier weg. Zonde, want het verhaal an sich heeft genoeg te bieden. De verdwijningen, de vorderingen van het onderzoek en de uiteindelijke onvermijdelijke uitkomst; ze zijn even spannend als gruwelijk. Daarom voelt Nemesis des te meer aan als een gemiste kans. Jammer, want naar mijn mening had er meer ingezeten.

Nemesis – Xenia Kasper €19,95

2 gedachten over “Recensie: Nemesis