Recensie: De offers

Kees van Beijnum – De offers: Uitgeverij Bezige Bij

Hoe ver ga je voor anderen? In hoeverre offer je jezelf, of delen van jezelf op voor iemand van wie je houdt? Deze vragen staan centraal in deze magistrale roman van Kees van Beijnum.

In De offers worden verschillende personages met moeilijke vraagstukken geconfronteerd. Allereerst is er rechter Rem Brink, die in het na-oorlogse tribunaal zitting heeft en verantwoordelijk is voor de strafbepaling van een twintigtal Japanners na hun capitulatie. Hij worstelt met de schuld van enkele Japanners, maar vindt bij zijn collega’s geen steun. Brink onderhoudt een affaire met een Japanse, waar hij oprechte gevoelens voor lijkt te hebben. Hij is echter getrouwd, en de uitkomst van deze affaire zou een schande zijn voor hem en Nederland.

De Japanse in de affaire, Michiko, is een meisje van eenvoudige komaf die droomt van een carriere als zangeres in het Westen. Ze komt door haar affaire met Rem Brink ernstig in de problemen en ziet zichzelf gedwongen terug te keren naar haar geboortedorp. Wat ze echter niet weet is dat juist hier grove schendingen van mensenrechten hebben plaatsgevonden, ook na de oorlog. Dan is er nog haar neef, Hideki. Als soldaat in de oorlog is hij ernstig gewond geraakt en gaat als kreupele door het leven. Hij heeft echter een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, en hier gaat hij ver in. Heel ver.

de offers

Sinds Dagboek van een geisha van Arthur Golden heb ik niet meer een roman over Japan gelezen die me zo heeft aangegrepen. De offers is magistraal in vertelstijl en meesterlijk in de verdeling van de verhaallijnen. Het perspectief schippert tussen Rem Brink, Michiko en Hideki. Gaten die in een van de perspectieven vallen, worden door de ander opgevuld. Romantiek en afschuw wisselen elkaar af, rechtvaardigheid en onrecht wisselen van plek en de wanhoop van elk van de personages staat dik 500 pagina’s als een huis boven water. Het grijpt aan, doet huiveren en tast aan.

Kees van Beijnum heeft een gouden pen. Zijn vertelstijl is even briljant als daadkrachtig. In ferme zinnen beschrijft hij de slachtpartijen die de Japanners met name in Nanking aanrichtten, om verderop in tedere bewoordingen over te gaan op de beschrijving van de prille liefde tussen Rem Brinke en Michiko. Van Beijnum past zijn stijl aan aan de omstandigheden, en dat is bijzonder knap. De offers die zijn personages moeten brengen zijn even dramatisch als goed uitgewerkt en goed te begrijpen.

De offers is een meesterlijke roman, en ik kan nu vast met zekerheid zeggen dat dit een van de mooiste boeken is die ik dit jaar las. Alle details zijn goed uitgewerkt, de verhaallijnen kloppen, ze vloeien mooi samen en Van Beijnum heeft geen pretentieus goed einde bedacht maar blijft realistisch. Ik kan jullie niet dwingen dit boek te lezen, maar ik dring er toch sterk op aan. Lees. Dit. Boek.

De offers – Kees van Beijnum €19,90

17 gedachten over “Recensie: De offers

1. Ja, echt tof dat ‘ie gerecenseerd kan worden voor Een perfecte dag voor literatuur :-)