Recensie: Vier plus één

Jojo Moyes – Vier plus één: Uitgeverij De Fontein

Een nieuwe Moyes; na Voor jou snakte ik hiernaar. Hoe zou ze zich ontwikkeld hebben? En zou haar nieuwe verhaal net zo meeslepend zijn?

In deze nieuwe roman staat de actualiteit voorop. Werkloosheid, armoede, beursschandalen, pesten – alles wordt gebundeld in een roadtripverhaal over het overwinnen van angsten, je openstellen voor anderen en het groeien als persoon. Met een flinke scheut liefde natuurlijk. Al deze thema’s vormen samengebundeld een fijn verhaal over een alleenstaande moeder, haar twee kinderen, een idiote hond en het avontuur waar ze zich samen met ICT-ontwikkelaar Ed in storten.

Jess staat er in haar leven alleen voor. Ze is schoonmaakster en heeft de zorg over haar dochter Tanzie van 10, die een wiskundig genie is en haar stiefzoon Nicky, die gebukt gaat onder pesterijen en pakken slaag op school. Wanneer Tanzie kans maakt om toegelaten te worden op een betere school, ziet Jess geen mogelijkheid het schoolgeld te bekostigen. Maar dan hoort ze van een wiskundewedstrijd in Schotland, waarbij het prijzengeld genoeg is om het eerste jaar te overbruggen. Met zijn allen gaan ze op weg, maar stranden al snel met autopech. Gelukkig is daar Ed, eigenaar van een van de huizen waar Jess schoonmaakt.

Hoewel hij zelf behoorlijk in de problemen zit, hij wordt verdacht van handel met voorkennis, neemt hij Jess, de kinderen en hond Norman mee naar Schotland. Gaandeweg leren ze elkaar kennen, en er ontstaan vriendschappen, er zijn ongemakkelijke situaties en er is liefde. Maar is het genoeg om Tanzie naar een overwinning te leiden?

jojo moyes

Ik moet zeggen dat ik een moeilijke start had met dit nieuwe boek. Ik moest wennen aan de personages en de hoeveelheid informatie die -met name in het begin- over je wordt uitgestort. Gelukkig was ik na het eerste hoofdstuk gewend en stortte ik mij op het verhaal. En ik moet zeggen: dit boek heeft me aangenaam verrast. Ik was wellicht een beetje sceptisch over de hoeveelheid thema’s waar Moyes mee komt, maar dit bleek achteraf niet nodig te zijn. Het is juist deze mix aan veelzijdige thema’s die het verhaal geloofwaardig en hedendaags maken.

Het is makkelijk je in te leven in de problematiek van een alleenstaande moeder omdat Moyes hier zo eerlijk, ontnuchterend en zonder opsmuk over schrijft. Het is makkelijk mee te leven met Tanzie en haar broer Nicky, omdat zij elk hun eigen hoofdstukken krijgen om het verhaal te vertellen. Deze afwisseling in perspectief zorgt voor dieper uitgewerkte personages, en dat is in mijn ogen altijd een pre. De bonte verzameling personages bij elkaar zorgen voor een unieke groep personen die je graag echt zou willen leren kennen.

Heeft Moyes zich ontwikkeld? Ja, absoluut. Haar personages hebben nog meer kleur, leven en diepgang gekregen en het verhaal ontwikkelt zich in een heerlijk, vlot tempo. Met Vier plus één laat Moyes zien dat ze een veelzijdig schrijfster is, die er dit keer in is geslaagd liefde, verdriet, humor, actuele thema’s en interessante personages te verweven in een prachtig verhaal dat je lang bij zal blijven.

Vier plus één – Jojo Moyes €19,95

10 gedachten over “Recensie: Vier plus één

1. Ik had al gehoord van het boek, maar twijfelde een beetje of ik iets zou vinden. Na dit gelezen te hebben lijkt het me een best een leuk verhaal! Sowieso vind ik haar een erg goede schrijfster.

1. Ja, Moyes is een geweldige schrijfster! Ik vind het zo knap hoe ze me steeds weer weet te raken met haar verhalen, die trouwens erg van elkaar verschillen.
      Vier plus één is een boek dat in enkel qua positieve beleving op haar voorgaande verhalen lijkt, voor de rest is het een kennismaking met een geheel nieuw verhaal. Wel zo prettig bij het ‘afkicken’ van Voor jou :-)

1. Jojo Moyes is in mijn ogen een fantastische schrijfster. Haar eerdere romans Het laatste liefdesverhaal en Voor jou (beide gerecenseerd op mijn blog) bevielen heel goed!
      Probeer eens Voor jou, het zal je zeker weten bevallen :-)

1. Kan ik me inderdaad voorstellen, ik was er zelf ook huiverig voor -vandaar het wennen aan het verhaal- maar toen ik er eenmaal in begonnen was, bleek het écht een goed verhaal te zijn. Compleet anders, en daarom (gelukkig) ook helemaal niet met elkaar te vergelijken. Ik vond het bij dit verhaal juist heel fijn dat het compleet anders is, omdat het anders lijkt of ze haar succesformule herhaalt.