Recensie: Schitterende ruïnes

Jess Walter – Schitterende ruïnes Uitgeverij Marmer

Het meest recente boek dat ik met mijn boekenclub las was Schitterende ruïnes van Jess Walter. Iedereen was dezelfde mening bedeeld, maar hier hou ik het bij mijn eigen mening.

Schitterende ruïnes wordt door velen geroemd om zijn opzet, verhaallijn en de schrijfstijl. Het verhaal is inderdaad erg mooi. Een jonge, Italiaanse man woont in 1962 op een afgelegen eiland waar naast het hotel van zijn familie niet veel te vinden is. Toch vindt een Amerikaanse actrice hier haar weg naartoe, en wanneer hun levens elkaar kruisen, zal niks meer bij het oude blijven. De man, Pasquale, is erg onder de indruk van de Amerikaanse, maar worstelt met zijn gevoelens, verleden en lef. Hierdoor laat hij vele mooie kansen op een innige vriendschap liggen.

De actrice, Dee Moray, is ziek. Wat ze mankeert wordt algauw duidelijk, en Pasquale zet alles op alles om het onrecht dat Dee is aangedaan, recht te zetten. Dit verhaalt zich naar de tegenwoordige tijd, waar in Hollywood Michael Deane, een filmproducent, geconfronteerd wordt met dit verleden wanneer Pasquale bij hem op de stoep staat om Dee te vinden. Samen met de assistente van Deane en een beginnend scriptschrijver gaan ze op zoek. Op zoek naar een verleden dat niet gevonden wil worden, een verleden dat zich niet zomaar laat oprakelen en een verleden waar ze geen van allen op zitten te wachten.

schitterenderuines

Hoewel het verhaal goed in elkaar steekt, heeft Jess Walter naar mijn mening teveel zijn best gedaan op dit boek. Hij haalt er (te) veel bij; een schrijver die ook in het hotel logeert heeft een eerste hoofdstuk geschreven dat helemaal terug te lezen is, het script van de scriptschrijver is volledig uitgewerkt terug te vinden en ook is er veel, misschien teveel, ruimte geschonken aan de ‘bijfiguren’, de personages buiten Pasquale, Michael Deane en Dee Moray om. Dit zorgt voor een allegaartje aan verhalen en perspectieven, die samen het hoofdverhaal vormen.

Dit had goed kunnen uitpakken, echter leidde dit overschot aan details en informatie mij steeds weer uit mijn leesconcentratie. Het leidde af in plaats van dat het aanvulde. De symboliek van dit alles kwam echter wel goed uit de verf. De besluiteloosheid van Pasquale, zijn onvermogen om situaties naar zijn hand te zetten en het verdwijnen van kansen in zijn leven komt goed tot uiting in een bepaalde scène, waarin hij Deane een stomp verkoopt. Deze is echter misplaatst, heeft niet het gewenste effect en wordt door niemand opgemerkt. Het is treffend voor dit boek; het zit vol potentie maar het wil er niet helemaal uit komen. pr

Walter heeft ruim vijftien jaar aan dit boek geschreven en dat merk je. Het is alsof hij de belangrijkste regel van het schrijfproces, kill your darlings, niet durfde toe te passen. Schitterende ruïnes is verworden wat de titel al aangeeft: een schitterende ruïne. Ja, de schrijfstijl is mooi, en ja, het verhaal op zich is ook erg goed, maar de uitwerking mist glans, mist lef en mist zijn doel. Jammer, want ik had zulke goede verwachtingen.

Schitterende ruïnes – Jess Walter €19,95

9 gedachten over “Recensie: Schitterende ruïnes

1. De bijfiguren vond ik juist wel iets toevoegen. Het uitgewerkte manuscript is inderdaad iets te veel van het goede, maar toch vond ik het een prachtig boek :)