Recensie: Verloren vrouw

Gillian Flynn – Verloren vrouw: Uitgeverij Boekerij

“Lees Gillian Flynn, omdat je het waard bent” was de uitkomst van een Twittergesprek tussen mij, een medewerkster van de uitgeverij en een schrijver. Zodoende haalde ik deze bijzondere thriller in huis.

In Verloren vrouw word je als lezer vanaf het eerste begin op het verkeerde been gezet. De verdwijning van Amy dient zich aan maar niets is hierbij wat het lijkt. Haar man Nick wordt gezien als verdachte, en hij is ook niet bepaald een lieverdje: hij heeft een affaire, vreemde zoekwoorden in zijn Google-geschiedenis en kan agressief uit de hoek komen. Amy schrijft in haar dagboek over de problemen, maar samen proberen ze er wel het beste van te maken. Elk jaar vieren ze hun trouwdag met een door Amy opgezette speurtocht. Via kleine briefjes met aanwijzingen stuurt ze hem door de stad, op zoek naar zijn uiteindelijke cadeau.

Op hun vijfde trouwdag verdwijnt Amy: ze is in het niets verdwenen. De politie zoomt al snel in op Nick, mede door de leugens die hij hen vertelt over hun huwelijk en zijn minnares. Bovendien bleek Amy zwanger te zijn. De vraag rijst: wat is er met Amy gebeurt? En wat weet Nick dat hij niet met de politie deelt?

gillian flynnVerloren vrouw is briljant opgezet. Gillian Flynn heeft het boek in verscheidene delen opgesplitst, waardoor je als lezer niet weet waar je aan toe bent. In het eerste deel wordt het dagelijkse leven van Nick verteld, aangevuld met dagboekfragmenten van Amy, in het tweede deel staat het dagelijks leven van Amy centraal, aangevuld met dagdelen van Nick. Hierdoor verschuift de focus en moet je als lezer je standpunten, meningen en visies 380 graden draaien. Indrukwekkend.

De vraag wat er nu werkelijk gebeurd is, staat vooral in het eerste deel centraal. Wanneer dit echter bekend is, neemt het iets van de spanning weg, maar dit wordt overgenomen door de vraag: hoe gaat dit eindigen? Zonder al teveel weg te geven over het plot kan ik zeggen dat dit boek me helemaal in zijn greep hield. Het is spannend, goed geschreven -Gillian Flynn heeft een hele fijne schrijfstijl – en het is verrassend; je weet niet waar je aan toe bent en hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen. Gevolg: een intrigerend boek vol plottwists, onvoorspelbare personages en een diepe psychologische onderbouwing.

De verfilming van Verloren vrouw is inmiddels een feit, en draait onder de naam Gone Girl in de bioscopen. Ik ben erg benieuwd hoe Hollywood deze intrigerende, intelligente en vooral briljant opgezette thriller vertaalt naar het witte doek.

Verloren vrouw – Gillian Flynn €12,50

10 gedachten over “Recensie: Verloren vrouw

1. Las het boek een tijdje terug al. Heb ook nog een ander boek van Flynn gelezen (waarvan de titel me even is ontschoten). Ook erg spannend. Ben erg benieuwd naar de film.