Uncategorized

Recensie: De laatste dagen van Amelia

Kimberly McCreight – De laatste dagen van Amelia: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

De ergste nachtmerrie van Kate wordt bewaarheid wanneer ze het bericht krijgt dat haar 15-jarige dochter Amelia is overleden. Ze is van het dak van de school gesprongen, luidt het officiële bericht. Kate kan dit echter niet accepteren, en wanneer ze een sms krijgt van een anoniem nummer met de tekst ‘Amelia is niet gesprongen‘ begint ze een zoektocht naar de waarheid.

Deze waarheid is echter heel anders dan ze van tevoren had kunnen denken. Zodra ze haar onderzoek begint, trekt ze een beerput aan intriges, geheimen en schandalen open. De privé-school in Brooklyn waar Amelia naar toe ging, blijkt een broedplaats van pesterijen, chantage, geheime clubs en seksschandalen. Amelia en haar beste vriendin Sylvia lijken hier lange tijd buiten te staan, maar dan wordt Amelia deze duistere wereld ingetrokken, met alle gevolgen van dien.

laatste dagen van amelia

De opzet van De laatste dagen van Amelia is erg creatief. Het verhaal wordt verteld aan de hand van sms-jes, een blog,  het heden en verleden van zowel Kate als Amelia, Facebook-updates en e-mails. Al deze factoren vormen samen een briljant geheel. De puzzeltocht die je samen met Kate begint, heeft een grimmige, onaangename kant wanneer er steeds meer over het leven van Amelia wordt onthuld. De waarheid achter haar dood is schokkend, en het was dan ook onmogelijk dit boek weg te leggen.

Dit boek is een ware rollercoaster, met suspense, emoties, ontwikkelingen, onthullingen die het daglicht niet kunnen verdragen en goed uitgediepte personages. Kate, een alleenstaande moeder, wordt verteerd door verdriet, schuldgevoelens en eenzaamheid maar is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. Via dagboek-achtige terugblikken van Amelia in de weken voor haar dood krijg je als lezer een uitgebreide inkijk in de wereld van tienermeiden, inclusief hun geheimen, complexe verstandhoudingen en onzekerheden. McCreight heeft dit uitstekend gedaan, en past haar schrijfstijl er zelfs op aan.

De laatste dagen van Amelia is onthullend, schokkend, prachtig geschreven, spannend en origineel verteld. Ik heb eigenlijk geen op- en aanmerkingen; ga dit boek gewoon lezen. Zo snel mogelijk. Je zult versteld staan.

De laatste dagen van Amelia – Kimberly McCreight €18,95

5 gedachten over “Recensie: De laatste dagen van Amelia