Recensie: Belladonna

Mathilde Hoekstra – Belladonna: Uitgeverij Link

Via Uitgeverij Link ontving ik een recensie-exemplaar van Belladonna, een boek over een jonge vrouw die een eigen glossy begint. Interessant. Toch?

Het boek begint direct anders dan ik verwachtte. In plaats van Machteld de Wit, de oprichtster en eigenaresse van een eigen glossy, wordt het verhaal ingeleid door haar buurvrouw Nienke. Zij beschrijft de komst van Machteld en haar vriend Woody, die meteen indruk op haar maken. Ze krijgt een positie bij het op te zetten tijdschrift aangeboden en helpt het duo vanaf dat moment met alles wat ze nodig hebben; kopij, eindredactie, ingevingen, financiering. Hierna wordt het verhaal ook vanuit Machtelds oog beschreven.

Wat direct opvalt is dat Machteld een akelige, egocentrische en wrede vrouw is die niets en niemand ontziet in haar weg naar succes. Het is haar doel om miljonair te worden en ze spant iedereen voor haar karretje, ongeacht de gevolgen. Haar partner Woody luistert als een trouwe volgeling naar haar, en spreekt haar weinig tegen. Er wordt haar geen strobreed in de weg gelegd. Hierdoor ontwikkelt haar slechte kant zich steeds verder, tot er iets gebeurt dat verstrekkende gevolgen heeft.

belladonna

Laat ik het meteen zeggen: Belladonna is niet het verhaal dat ik had verwacht, namelijk een fijne roman over het opzetten van een glossy en alles wat hierbij komt kijken. Wat ik in plaats daarvan las was een roman cq. thriller waarin de hoofdpersoon de meest akelige, nare persoon is die ik in tijden in een boek heb aangetroffen. Mijn weerzin tegen Machteld, haar acties en haar overtuigingen hebben mij er -bijna- van weerhouden het boek uit te lezen, maar omdat ik dit boek ter recensie heb ontvangen van Uitgeverij Link, heb ik doorgelezen.

En dat is maar goed ook, want de gebeurtenissen in pakweg de laatste tien hoofdstukken zorgden ervoor dat mijn mening toch enigszins wijzigde. Het werd spannend. Echt spannend. Nienke wordt iets minder passief, komt achter bepaalde mysteries en Machteld en Woody komen zichzelf tegen. Gerechtigheid, eindelijk. Min of meer dan. Ik wil niet teveel loslaten over het einde, maar wel dat Mathilde Hoekstra hierbij heeft laten zien wel degelijk een boeiend verhaal te kunnen schrijven. Ik zou alleen willen dat de aanloop naar het einde beter was geweest.

Belladonna is een opmerkelijk boek, dat niet echt goed in hokjes te plaatsen is. De schrijfstijl van Hoekstra is hier en daar goed, maar op andere plaatsen juist verwarrend en chaotisch. Gebeurtenissen volgen elkaar in willekeurige volgorde op en ik kon bij aanvang van een nieuw hoofdstuk niet goed achterhalen wie de verteller was. Jammer, want dit onderbreekt het lezen. Belladonna is in het kort samengevat een boek met potentie, maar dit komt pas tegen het einde uit de verf.

Belladonna – Mathilde Hoekstra €19,95

5 gedachten over “Recensie: Belladonna