Recensie: In het niets verdwenen

A.J. Cross – In het niets verdwenen: Uitgeverij De Fontein

Een forensisch psycholoog die haar eerste thriller schrijft. Dat moet toch garant staan voor een intrigerend, spannend boek?

In In het niets verdwenen wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Dr. Kate Hanson, forensisch psycholoog. Ze helpt het coldcaseteam van de politie als consultant, maar geeft ook les aan de Universiteit van Birmingham. Tijdens haar colleges vertelt ze op boeiende wijze over het stereotype beeld van seriemoordenaars dat door Hollywood wordt gecreerd, en hierbij leert Cross haar lezers direct dat alle vooroordelen die je door de media hebt opgedaan, naast je moet leggen. Hiermee is de toon gezet; In het niets verdwenen is niet zomaar een doorsnee thriller over een seriemoordenaar en de jacht hierop, maar een boek waardoor je nieuwe inzichten krijgt.

Dr. Kate Hanson wordt ingeschakeld wanneer het lijk van een jonge vrouw wordt ontdekt. Al gauw rijst het vermoeden dat het een vijf jaar vermiste tiener betreft. Als er ook een tweede lichaam is gevonden, heeft Kate het vermoeden dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Een moordenaar die zich aanpast, leert en groeit. Wat volgt is een intrigerende speurtocht naar de moordenaar, waarbij Kate en haar team al hun ervaring en sluwheid moeten inzetten om een eind te maken aan de moorden.

aj cross in het niets verdwenen

In ruim 400 pagina’s weet A.J. Cross een even onderhoudend als intrigerend verhaal neer te zetten. Het denkproces dat komt kijken bij het oplossen van een coldcasezaak, wordt goed uitgelicht en is erg interessant om te volgen. De kennis van Cross spat van de pagina’s af. Kate Hanson is een gedreven, zelfverzekerde en gepassioneerde vrouw die vasthoudt aan haar overtuigingen, hoe die soms ook botsen met haar collega’s van de politie. Dit zorgt voor confrontaties, die mooi worden beschreven. Waar je als lezer vragen kunt hebben over haar denkwijze, is er een koppige politieagent die de vragen die in je opkomen al voor je stelt.

De detaillering in daderomschrijving en (denk)processen zorgen er echter tegelijkertijd ook voor dat de spanning minder wordt. Gelukkig maakt Cross dat in de laatste hoofdstukken goed, wanneer Kate weet wie de dader is en hem zelf confronteert. Het enige echte minpunt aan dit boek is dan ook de ontwikkeling van de personages en het verdiepen van de verhaallijn. Kate kent haar collega’s van het coldcaseteam van eerdere zaken, maar hier wordt niet nader op ingegaan. De aantrekkingskracht tussen haar en rechercheur Joe Corrigan bijvoorbeeld, blijft mysterieus: speelt er wel wat, speelt er niet wat? En welke geschiedenis hebben zij?

Nu is dit voor het eigenlijke verhaal uiteindelijk niet belangrijk, maar ik kon het niet laten hier met een denkbeeldige rode pen steeds een vraagteken bij te noteren. Gelukkig krijgt Cross alle tijd om dit bij te schaven, want het einde doet vermoeden dat er meer thrillers over Dr. Kate Hanson zullen verschijnen. Ik wacht vol spanning af.

In het niets verdwenen – A.J. Cross €19,99

5 gedachten over “Recensie: In het niets verdwenen