Recensie: Zeik

Herman Brusselmans – Zeik: Uitgeverij Prometheus

Mijn eerste Brusselmans. Van tevoren was ik enigszins bevreesd want de man wordt zowel geprezen als verguisd. Bij welk kamp zou ik me scharen?

Zeik is Brusselmans’ eerste thriller, maar van spanning is weinig sprake. In de jaren ’60, wanneer het verhaal zich afspeelt, is er weinig te beleven als rechercheur voor de moordbrigade van Gent. De dagen worden gevuld met nagels vijlen, het lezen van Harry Mulish-romans en onbeschoft gepraat. Eten wordt standaard gehaald in een café om de hoek, en hierbij vloeit het bier rijkelijk.

Maar dan gebeurt er eindelijk iets: er is een moord gepleegd. Het slachtoffer is een jonge vrouw, die naakt, op haar rug liggend wordt aangetroffen. Op haar rug staat een doorgekrast cijfer, met het getal 12 erbij geschreven. Het is aan inspecteurs Zeik, Broekgat, El Bazaz en Compas om de moordenaar te vinden. Dit blijkt echter moeilijker dan gedacht, tot inspecteur Zeik een briljante ingeving krijgt.

C.PR_HB_ZEIK_JAN14_DEF.indd

Zeik is niet het soort boek waar ik warm of koud van word. De humor ligt er te dik bovenop. Dat het een parodie is op het thrillergenre begreep ik door de overdreven platte humor, het grove taalgebruik en de onzinnige vraaggesprekken met verdachten. Ook de namen van de hoofdpersonen zijn even bizar als verontrustend, maar een goede afspiegeling van Brusselmans’ humor: Zeik, Broekgat, Compas en hun commissaris heeft de wonderlijke naam Übertrut gekregen, en mist tevens een arm. Zoals ik al eerder aangaf; Brusselmans wordt verguisd of verafgood. Bij welk kamp ik hoor weet ik echter nog niet. Het lijkt me ook voorbarig om dat op basis van een enkel boek te bepalen.

Wat ik wel kan stellen is dat ik dit boek met wisselende gevoelens heb gelezen. In het begin stoorde ik me erg aan de manier van schrijven van Brusselmans; het plompe, logge, overdreven platte taalgebruik kon mij niet charmeren. Na enkele tientallen pagina’s te hebben gelezen begon ik er echter de humor wel van in te zien. Het boek slaat eigenlijk nergens op, en dus moet je er ook niet een diepere betekenis achter zoeken, of uberhaupt verwachten dat Brusselmans zijn schrijfwijze of manier van benoemen zal aanpassen.

Zeik is als het ware de Scary Movie van het thrillergenre; het neemt alle technieken en veelvoorkomende ontwikkelingen schaamteloos op de hak; van de losse benadering van de verdachten tot de plots briljante ingeving van de inspecteur en alle verveling en scheldpartijen op het politiebureau ertussenin. Lees dit boek niet met de verwachting een goed verhaal voorgeschoteld te krijgen, maar lees dit boek met de verwachting vermaakt te worden. Dan zul je zien: Herman Brusselmans schrijft best oké.

Zeik- Herman Brusselmans €14,95

6 gedachten over “Recensie: Zeik

1. Hmmm…ik las volgens mij ook van iemand die zeer onder de indruk was van het boek. Maar als ik dit zo lees, is het niets voor mij. Slaan we over dus…;-)

2. Ik vind dit boek niet zo slecht hoor, het is nu eenmaal typisch aan de romans van Herman Brusselmans. Een ‘slecht’ verhaal, maar hij houdt de lezer geboeid tot de ontknoping. Je moet gewoon elke pagina een aantal keer lachen met de absurde humor, die hij gebruikt. Typisch Herman Brusselmans, je houdt ervan of niet.