Recensie: Koelcel

Linda Samplonius – Koelcel: Uitgeverij De Crime Compagnie

Nederlandse thrillers kunnen óf heel goed, of minder goed uitpakken. Dit thrillerdebuut van Linda Samplonius kon dus ook twee kanten opgaan.

GHB in drankjes, het is een veelvoorkomend probleem van de laatste jaren. Meisjes worden wakker op een vreemde plek en beseffen zich dat ze -tegen hun zin- seks hebben gehad met een man. Linda Samplonius pakt dit probleem bij de kraag door het als rode draad door haar boek te verweven. Sara is zo’n meisje die wakker wordt in een vreemd bed bij een vreemde man en zich niets meer herinnert van de nacht ervoor. Ze voelt dat ze seks heeft gehad, maar hiervan staat haar niets meer bij. Marcel, de man die haar heeft verkracht -want daar is ze van overtuigd- wordt het onderwerp van haar obsessie.

Ze houdt hem nauwkeurig in de gaten. In eerste instantie om hem aan te spreken op zijn gedrag, maar in tweede instantie om ervoor te zorgen dat hij niet nog eens over de schreef gaat bij een ander meisje. Dan wordt Marcel dood gevonden in zijn douchecabine. Hij lijkt door een hartaanval om het leven te zijn gekomen maar na een anonieme tip dat er meer aan de hand is worden rechercheurs Frank van Opdam en Femke de Vries op de zaak gezet. Hun spoor leidt uiteindelijk naar Sara: wat heeft zij met de dood van Marcel te maken?

koelcelLinda Samplonius is een getalenteerd schrijfster. Ze schrijft onder andere voor de Viva, het AD en het Parool. Ze heeft een voorliefde voor criminologie, en dit komt goed ten uiting in dit boek. Met gedetailleerde passages over onder andere een lijkschouwing en een politieverhoor laat ze zien verstand van zaken te hebben. Het verslag van de sectie wordt zelfs zo nauwkeurig beschreven dat ik de organen voor me zag, en bijna kon ruiken.

Daarnaast bouwt ze een goede spanningsboog op. Het who dunnit-gehalte is hoog, en zorgt ervoor dat je blijft doorlezen. De personages worden hierdoor echter wel enigszins aan de oppervlakte. Ze worden niet aan de lezer voorgesteld, maar verschijnen als vanzelfsprekende spelers ten tonele. Hierdoor heb ik een kort moment gedacht dat er een eerdere thriller over Frank van Opdam en Femke de Vries bestaat, maar dit bleek niet het geval te zijn.

De afgevlakte hoofdpersonages daargelaten zit het plot wel erg goed in elkaar. Tot de laatste bladzijdes blijft het onduidelijk hoe de zaak nu werkelijk in elkaar steekt. Wat dat betreft is Koelcel dan ook een veelbelovend thrillerdebuut en bewijst Samplonius dat zij zich qua spanning kan meten met Saskia Noort.

Koelcel – Linda Samplonius €14,95

3 gedachten over “Recensie: Koelcel

1. Ik heb hem een poosje geleden gelezen en ben het aardig met je eens. Ik werd niet achterover geblazen, maar zou een eventueel volgend boek wel willen lezen.