Recensie: Hyperbool en nog wat

Allie Brosh – Hyperbool en nog wat: Uitgeverij Xander

Van uitgeverij Xander kreeg ik een wel heel bijzonder boek toegestuurd. “Een boek dat afwijkt van de gebruikelijke boeken die ik kreeg opgestuurd”, werd me beloofd. En dat was het inderdaad. Compleet anders.

In het boek, dat vol staat met tekeningen van een menselijk figuur met een wortelvormig lichaam en een gele haaienvin op het hoofd -wat ongetwijfeld bedoeld is als staartje- en vreemd uit hun ogen kijkende honden, zijn een aantal blogposts van Allie Brosh gebundeld. Brosh heeft een succesvolle blog over haar leven, haar jeugd en haar zwakzinnige hond. Ze vertelt hierbij niet alleen in tekst over haar leven, maar tekent de situaties die ze beschrijft ook uit. Op nogal knullige, simpele wijze, maar dit werkt eigenlijk best aandoenlijk. Alsof je het zelf thuis ook zo zou kunnen doen.

allie broshHet boek bevat acht blogposts, dus acht hoofdstukken. De ene is leuker dan de andere. Met ‘Motivatie‘ had ik niet zoveel maar haar verhalen over de zwakzinnige hond (De zwakzinnige hond) en de tweede hond die zij en haar vriend in huis halen (De hulphond is een klootzak) en het verhaal over haar absurde liefde voor taart (De taartgod) vond ik erg grappig. Luid grinnikend heb ik de bladzijdes omgeslagen, en veel te snel was het boek uit.

"Ze doet zo hard haar best".
Over haar zwakzinnige hond: “Ze doet zo hard haar best”.

Over haar zwakzinnige hond bijvoorbeeld schrijft ze:

Ik moest gewoon hard werken en dan zou ze op een dag misschien wakker worden en slim en bekwaam zijn zoals normale honden. Maar op een avond zat ik op mijn bank gedachteloos te internetten toen ik opkeek en zag dat mijn hond de vloer aan het likken was. Ze likte en likte en likte. Eerst dacht ik dat ze daar misschien iets had gemorst, maar het likken leek niet aan een plek gebonden. Ze liep door de kamer en likte willekeurige plekken. Daarna ging ze op haar zij liggen en likte ze de zijkant van haar mond, ondertussen naar mij starend. Op dat moment realiseerde ik me dat ik moest weten of mijn hond zwakzinnig was of niet.” (pag. 25/26)

Vervolgens onderwerpt ze haar hond aan een aantal via Google gevonden tests, die moeten uitwijzen of haar hond inderdaad zo zwakzinnig is als ze vermoedt. De uitkomst: 100% zwakzinnig. Maar o, zo lief.

Diepgang biedt Allie Brosh haar lezers ook, wanneer ze op openhartige maar ook originele wijze vertelt en tekent over haar depressie. In twee delen (Depressie deel één en Depressie deel twee) biedt ze haar lezers een ongekend intiem kijkje in haar persoonlijke leven. Meer nog dan haar idiote, overdreven verhalen over haar jeugd, haar onzekerheden of haar motivatieproblemen.

"Ik ging mezelf als een stalker achterna en gaf bij alles wat ik deed of dacht een stortvloed aan boze kritiek."
Over haar depressie: “Ik ging mezelf als een stalker achterna en gaf bij alles wat ik deed of dacht een stortvloed aan boze kritiek.”

Wat dat betreft vind ik het jammer dat er niet meer posts van haar in het boek zijn opgenomen. Nu is het boek met 182 pagina’s en acht hoofdstukken eigenlijk te dun. Te dun om een goed overzicht te krijgen van haar stijl, haar humor, haar leven en haar leven. Ik raad daarom ook iedereen aan om eens een kijkje te nemen op haar blog, eens rond te kijken en je te verwonderen. Het is de moeite absoluut waard. Beloofd.

Hyperbool en een half – Allie Brosh €14,95

4 gedachten over “Recensie: Hyperbool en nog wat

1. Ik las dus gisteren jouw recensie toen ik net begon in dit boek en haha, die gele haaienvin, geweldig omschreven! Dat stukje over de vissen & depressie vond ik wel goed uitgelegd trouwens.