Recensie: Meisje van glas

Frank Gunning – Meisje van glas: Uitgeverij Querido

Twee tegenpolen, duistere personages en gruwelijke gebeurtenissen. Het klinken zo op het oog niet als fijne ingrediënten, maar ze passen verrassend goed samen in een intrigerend verhaal over liefde en wraak.

Kleine Eva is ziek. Ze is geboren met haar hart aan de verkeerde kant waardoor ze constant doodziek is. Haar tweelingzusje Hanna is haar vitale spiegelbeeld. Hanna leeft zoals elke andere tiener, met veel vrienden en vriendinnen, een leven dat zich voornamelijk buitenshuis afspeelt en grootse toekomstdromen. Eva is echter broos, ziekelijk en zwak. Op latere leeftijd lijkt het beter te gaan met Eva; ze woont op zichzelf en haar gezondheid is steeds stabieler. Ze verzwijgt echter dingen. Dingen over Hanna, haar verdwijning en haar rol in de gebeurtenissen in het park, al die jaren geleden.

Dit is slechts de eerste verhaallijn die je wordt opgediend in Meisje van glas. Ook maak je kennis met Flo, een verlegen jongen die een teruggetrokken bestaan leidt. Hij heeft een keer seks gehad met Eva, en denkt hier nog altijd vol genegenheid aan terug. Wanneer hij haar in het park vindt, neemt hij haar dan ook mee naar huis. Maar er is iets vreemds met haar aan de hand. Dan schuiven de verhaallijnen weer en maak je kennis met de oude jonkheer Kampvliet van Beurden en zijn zoon, Strijdvloed. Zij hebben een gecompliceerde relatie met elkaar, voortkomend uit mishandeling en verwaarlozing. Strijdvloed houdt zich dagelijks bezig met het opzetten van dieren en blijkt Flo uit zijn jeugd te kennen.

Frank-Gunning-Meisje-van-glas1-635x1024

Meisje van glas is een opmerkelijke roman. Het bevat veel gruwelijke elementen maar is geen thriller of horrorverhaal. Allerminst juist. De groei van de personages wordt goed uitgewerkt en de onderlinge relaties zijn mooi met elkaar verweven. Het was daardoor makkelijk om mee te leven met de personages, welke gruwelijke dingen ze ook uithalen. Soms zijn de connecties en de gevolgen voor het verhaal te raden, op andere punten werd ik juist verrast.

Gunning heeft een toegankelijke, vlotte schrijfstijl. Hierdoor leest het verhaal makkelijk weg, zelfs op de lugubere stukken. Gunning schrijft recht voor zijn raap, zonder mooie verbloemingen of synoniemen. Een gruwelijke gebeurtenis hoort er nu eenmaal bij in Meisje van glas en wordt op treffende wijze beschreven. Maar ondanks deze elementen is Meisje van glas ook een lief verhaal over de liefde en toewijding van een meisje die de zoektocht naar haar verdwenen zusje nooit opgeeft, en uiteindelijk het mysterie oplost. Net als Eva en Hanna spreken de ingrediënten en personages elkaar tegen, maar samen vormen ze een boeiend geheel, en een bijzonder boek.

Meisje van glas – Frank Gunning €18,99

12 gedachten over “Recensie: Meisje van glas