Recensie: Versleuteld

Donald Nolet – Versleuteld: Uitgeverij Cargo

Versleuteld won niet alleen de Gouden Strop maar ook de Schaduwprijs 2014. Tijd om voor mijzelf eens te ontdekken of deze thriller van Nederlandse bodem de lofprijzingen waard is.

Versleuteld is geen doorsnee thriller, maar een spionagethriller. Een geheim uit de Tweede Wereldoorlog dreigt onthuld te worden, en daar blijkt de opa van hoofdpersoon Joshua Lambert alles mee te maken te hebben. Per toeval komt hij er via zijn oma achter dat Walter Gruber zijn grootvader is. Ze weigert echter iets over hem te vertellen, maar hij gaat zelf op onderzoek uit. Joshua ontdekt dat zijn opa Duits was en bovendien Duitse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij werkte als radiotechnicus en is na de oorlog van de aardbodem verdwenen. Joshua is echter niet de enige die Walter Gruber zoekt; ook de CIA en de AIVD willen hem vinden. Er dreigt namelijk een geheim onthuld te worden dat het einde kan betekenen van de geloofwaardigheid van Amerika als wereldmacht.

versleuteld“On-Nederlands goed”, stond er in het jury-rapport en ik sluit me hier deels bij aan. Het on-Nederlandse aspect is voor mij vooral de vernuftigheid van het plot. Nolet, die debuteert met deze thriller, verbindt op ingenieuze wijze de verschillende verhaallijnen met elkaar en laat geen losse eindjes over. Vragen die de verhaallijnen bij me opriepen werden tijdens het lezen, in de vorm van dialogen, weggenomen. Het verhaal zelf wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, waaronder die van Joshua, AIVD-medewerker David Schermerhorn en de Amerikaanse advocaat Michael McKenzie, die vooral in de tweede helft van het boek een belangrijke rol gaat spelen.

Versleuteld is zowel een geschiedvertelling over de Tweede Wereldoorlog als een zoektocht. Het bevat een complot dat goed is uitgewerkt en interessante verhaallijnen die goed samenkomen. Dan Brown meets James Bond. De spanningsopbouw had echter wel iets scherper, iets meer op de voorgrond, gemogen. Nu komt de spanning, afgezien van een klein incident hier en daar, pas langzaam op gang. Maar wanneer dit op gang komt, is er ook geen houden meer aan; spannende achtervolgingen, levensgevaarlijke confrontaties en plottwists wisselen elkaar in rap tempo af.

‘On-Nederlands goed’ gaat niet helemaal op, maar Versleuteld komt wel aardig in de buurt. Het bevat de intriges van een Ludlum en de details van een Dan Brown maar mist nog een spanningsboog á la Saskia Noort of Simone van der Vlugt. Desalniettemin is Versleuteld een goede spionagethriller die mij positief heeft verrast.

Versleuteld – Donald Nolet €19,90

2 gedachten over “Recensie: Versleuteld