Recensie: De hemel boven Parijs

Bregje Hofstede – De hemel boven Parijs: Uitgeverij Cossee

In 2010 werkte ze al aan deze roman, maar nu, vier jaar later, is deze pas verschenen. Ze heeft geschaafd, herschreven en geperfectioneerd; De hemel boven Parijs is het resultaat van vele manuren, en wordt vandaag in Haarlem gepresenteerd.

Vorig jaar ontving Bregje Hofstede een aanmoedigingsbeurs van het literaire tijdschrift Hollands Maandblad. Dit jaar debuteerde zij. De hemel boven Parijs is een titel die bewust verwijst naar de film Der Himmel über Berlin, waarin engelen neerkijken op het leven in de Duitse hoofdstad, en uiteindelijk gegrepen worden door wat zij aantreffen. Hetzelfde kan gezegd worden voor de personages in Hofstedes roman. Zij worden echter niet door het leven gegrepen, maar het leven grijpt hen. Of beter gezegd; het leven haalt hen in.

De mannelijke hoofdpersoon, Olivier, leidt een gemoedelijk leventje als hoogleraar kunstgeschiedenis in Parijs. Wanneer hij via een vriend gesommeerd wordt een Nederlandse uitwisselingsstudente onder zijn hoede te nemen, staat zijn leven met een schok stil. De studente, (So)Fie, doet hem sterk denken aan een vroegere liefde, Mathilde. Vijfentwintig jaar geleden was zij de liefde van zijn leven, en hij begint terug te denken aan hun tijd samen. Algauw lopen werkelijkheid en fantasie door elkaar en komt Oliviers relatie met zijn vriendin Sylvie onder druk te staan.

hemel boven parijs

Fie is een gesloten meisje. Ze geeft niet veel van haar persoonlijkheid weg, en dit intrigeert Olivier des te meer. Hij probeert vriendschap met haar te sluiten maar hoe meer hij haar benadert, hoe verder zij een stap terug zet. Dit kat en muis-spelletje verheft Hofstede tot kunst. In prachtige volzinnen beschrijft ze de onontkoombare uitkomst waarin Olivier en Fie steeds nader tot elkaar komen. Fie schrijft een essay over kunstenaars die vastlopen bij het maken van hun meesterwerk, en dit is erg treffend voor het verhaal. De kunstenaars staren zich zo blind op hun doel dat ze hun kans missen dit doel te halen. Ditzelfde kan gezegd worden over Olivier. Via Fie krijgt hij echter een kans zijn aarzelingen in het verleden, met Mathilde, goed te maken. Hofstede verweeft beide zaken op prachtige wijze in haar verhaal.

In heldere, intelligente zinnen beschrijft Hofstede het verhaal van Olivier en Fie. Ze maakt indruk met scherpe vergelijkingen, prachtige synoniemen en vloeiend in elkaar overlopende zinnen. De hemel boven Parijs is een indrukwekkend debuut van een jonge schrijfster van wie ik nog veel meer werk wil lezen. Ik hoop dan ook van harte dat haar volgende boek niet vier jaar op zich laat wachten, want dit smaakt naar meer. Veel meer.

De hemel boven Parijs – Bregje Hofstede €19,90

9 gedachten over “Recensie: De hemel boven Parijs

1. Wat een fijn stuk heb je geschreven, Tessa! Het boek stond al op m’n leeslijst (ik heb een zwak voor literaire debuten), maar na jouw recensie weet ik bijna zeker dat ik het boek zal omarmen. Ik vind het omslag ook zo mooi!