Recensie: Hemelen

Marion Pauw – Hemelen: Uitgeverij Ambo Anthos

Een nieuwe thriller van Marion Pauw; die vraagt erom gelezen te worden. Het laatste boek dat ik van haar las was haar literaire uitstapje De wilden, en die beviel erg goed. Ik was dan ook erg benieuwd wat ik van Hemelen zou vinden.

In december vorig jaar lichtte ze al een tipje van de sluier op: “Het gaat over een man die drie kinderen bij verschillende vrouwen heeft. Hij zet ze tegen elkaar op. Maar dan verdwijnt hij. De kinderen komen er dan achter dat niet zij elkaars vijand zijn, maar dat hun vader dat is. De grote hamvraag is natuurlijk: waarom is de vader verdwenen en wie zit hierachter?” Maar er komt meer kijken bij dit verhaal. De vader, Ron Caspers, is wat je noemt een oude snoeperd. Hij gaat vreemd, liegt en bedriegt en is alles behalve een ideale vader.

Zijn drie kinderen, Marloes en Willem en hun halfzusje Lot, hebben thuis elk hun eigen sores. Marloes is weduwe, Willem zoekt zijn heil in SM-afspraakjes om maar niet gek te worden van zijn passieve vrouw en aartsluie zoon en Lot ontdekt dat haar man vreemdgaat en probeert de schijn op te houden. Daarbovenop kampen ze alledrie met hun eigen onverwerkte jeugdtrauma’s, veroorzaakt door Ron. Wanneer Lot op een middag roept dat ‘het tijd is dat pa gaat hemelen’, weet ze niet dat er iemand bezig is dit daadwerkelijk te proberen. Na een week valt hen op dat Ron wel erg lang radiostilte houdt, maar dan lijkt het te laat: hij is vermist. Wat is er gebeurd? En wat betekent dit voor de onderlinge band die Marloes, Willem en Lot hebben?

hemelen

Ik moet zeggen dat ik Hemelen spannender had verwacht. Dit komt omdat er op de voorkant ‘literaire thriller’ staat. Een thriller kon ik dit boek echter niet noemen. Het zit tussen een thriller en een uitstapje als De wilden in. Dit doet echter niets af aan het leesplezier dat ik hiervan heb gehad. Het verhaal is erg goed opgebouwd en elk personage krijgt zijn of haar portie aandacht en achtergrond. En ik moet zeggen; alledrie de kinderen zijn op hun eigen manier elk even interessant. De vernedering die Willem wil ondergaan, het verraad dat Lot gelaten ondergaat en de innerlijke zoektocht van Marloes naar zichzelf; alle verhaallijnen zijn goed in elkaar gezet en zorgen voor een onderhoudend boek.

Dat er iets niet pluis is met Ron, en de hoofdstukken waarin dit bewezen wordt, zijn eerder het zijlijnverhaal dan het hoofdverhaal. Pauw heeft meer aandacht besteed aan haar personages en die laten groeien, dan dat ze de spanningsboog flink heeft strakgespannen. Hemelen is wat dat betreft een boek dat flink de diepte induikt en Pauw groeit zichtbaar als schrijfster. Haar personages krijgen meer diepgang, de opbouw van het verhaal wordt steeds gedetailleerder en de thema’s spreken tot de verbeelding.

Kort gezegd komt het hier op neer: Is het boek spannend? Neuh. Is het een goed boek? Ja, absoluut. Er is veel aandacht aan details besteed en het verhaal ‘klopt’ gewoon. Pauw groeit als literair schrijfster en ik kan dan ook niet wachten op wat ze hierna laat zien.

Hemelen – Marion Pauw €19,99

4 gedachten over “Recensie: Hemelen

1. Ik heb dit boek inmiddels thuis liggen dus hopelijk kom ik er binnenkort aan toe! Tot nu toe heb ik een paar boeken van Pauw gelezen, waarbij ik vooral Daglicht erg mooi vond, dus ben benieuwd naar dit boek!