Recensie: Miss yellow hair, hello!

Iris Hannema – Miss yellow hair, hello!: Uitgeverij de Arbeiderspers

Boeken over reizen bezit ik niet veel. Ja, reisgidsen, maar daarin worden meestal weinig anekdotes opgevoerd. Het boek 365 dagen onderweg van Floortje Dessing heb ik wel in bezit, maar dat is eerder een boek om bij weg te dromen. Gelukkig is er nu Iris Hannema met haar boek Miss yellow hair, hello! waarin menig bijzonder voorval terug te vinden is.

Dit is het eerste boek van Iris Hannema. Ze is reisjournaliste voor onder andere National Geographic en ze publiceerde artikelen voor het AD, de Volkskrant, nrc.next en HP/De Tijd. Als wereldreizigster reisde ze door 70 verschillende landen, en ze woonde onder andere in Argentinië. De verhalen die ze vertelt in haar boek zijn ongelooflijk. Ongelooflijk interessant, ongelooflijk intens en vaker nog ongelooflijk grappig. Miss yellow hair, hello! voert je van de ene bijzondere plek naar de andere. Van Jordanie tot Indonesie en van Cuba tot Iran; Iris Hannema deelt lief en leed met haar lezers.

side-hetboek

En daarbij neemt ze bepaald geen blad voor de mond. Ze beschrijft pijnlijke situaties, dagenlange busritten waarin zelfs Hannema in huilen uitbarst van ellende en ongemakkelijke confrontaties. Van diarree in India tot vrouwen die hun man aan haar willen uithuwelijken in het Midden-Oosten; alles wordt met pijnlijke eerlijkheid en zelfspot beschreven. Ook haar affaires. Die met haar Argentijn, met wie ze ook gaat samenwonen, maar ook met knappe Cubanen en mysterieuze Iranezen. Iris Hannema beleeft het allemaal en deelt ons in de vreugde, de pijn, het ongeloof en de irritaties.

Op haar website staat bij de omschrijving van het boek “Is dit een reisboek, of juist een anti-reisboek?” Deze vraag is terecht want ook mij bekroop tijdens het lezen vaak het gevoel: “jeetje, ik kan maar beter thuisblijven.” Maar ondanks de genante, ongemakkelijke, irritante en ook ronduit pijnlijke situaties waarin Hannema je als lezer meeneemt, is Miss yellow hair, hello! vooral een heerlijk reisboek. Een reisboek die je de verder neemt waar Lonely Planet ophoudt, die je keihard de waarheid zegt over landen en hun inwoners, en je waarschuwt en tipt waar mogelijk. Waar Floortje Dessing ophoudt, begint Iris Hannema.

Ik heb dit boek tijdens mijn vakantie gelezen en ik heb zelden zo hard moeten lachen om leesvoer. Miss yello hair, hello! is ideaal voor thuisblijvers, maar ontegenzeggelijk ook ideaal voor reizigers. Verwacht geen recensies of aanraders van eettentjes of hotels, maar praktische informatie, te gekke verhalen en enorm veel kennis en inzicht van een absolute globetrotter.

Miss yellow hair, hello! – Iris Hannema €18,95

11 gedachten over “Recensie: Miss yellow hair, hello!

1. Haha inderdaad! Zat laatst ook alweer te denken: het is tijd voor een Marcella-date :-) de ellende van voor de zomer heb ik achter me gelaten dus heb tijd en energie over voor voldoende dates! :-/