Recensie: De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar

Gabrielle Zevin – De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar: Uitgeverij Atlas Contact

Een boek over boeken; dat is per definitie al een boek waar ik in geïnteresseerd ben. Maar of de uitwerking van het verhaal mij ook kon boeien?

De A.J. Fikry uit de titel is een getroebleerd man. Zijn vrouw Nic is enkele jaren geleden overleden en nu is hij in zijn eentje verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de boekwinkel die zij samen zijn gestart; Island Books. De enige sociale contacten die hij onderhoud zijn die met zijn schoonzus en haar man. Waneer er een zeldzaam boek van Edgar Allan Poe uit zijn huis wordt ontvreemd, lijkt het niet op te kunnen met zijn tegenslagen. Dan vindt hij een vreemd pakketje in de boekwinkel; Maya, een vondelinge. Hij neemt de opvoeding van de kleine op zich en begint een heel nieuw avontuur.

Dan is er nog Amelia. Zij werkt als vertegenwoordiger bij een kleine uitgeverij. Haar eerste kennismaking met A.J. Fikry is niet om over naar huis te schrijven; hij behandelt haar onbeschoft en ze wil hem liever vergeten. Vanwege haar werkzaamheden blijft ze echter terugkeren naar Island Books, en de twee weten een professionele vriendschap in stand te houden, die versterkt wordt na de komst van Maya. Hoewel dit allemaal niet erg boekgerelateerd klinkt, is het dit wel. Amelia en Fikry kunnen eindeloos discussieren over literatuur, en elk hoofdstuk heeft Zevin ingeleid met een brief van Fikry aan Maya. Hij raadt haar boektitels aan, en legt daarbij uit wat zijn beweegredenen ervoor zijn.

gabrielle zevin

In deze korte inleidingen zit vaak echter ook een deel van de gebeurtenissen van het komende hoofdstuk verwerkt. Bepaalde twists zag ik dus helaas al aankomen. Dit maakte voor de gehele leeservaring echter geen groot verschil. De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar is een heerlijke roman over het omgaan met tegenslagen en de zin in het leven terugvinden. Wat ik erg mooi vond is dat Fikry zijn leven ziet als een boek, inclusief verhaallijnen en figuranten die hun nut voor de verhaallijn op langere termijn bewijzen. Wanneer hij deze visie wegens omstandigheden echter loslaat, begint hij pas echt te leven.

Zevin heeft een prettige schrijfstijl. Het verhaal kabbelt rustig door en de verhaallijnen ontwikkelen zich gestaag. Hierdoor krijgen personages en gebeurtenissen meer vorm en inhoud. Uiteindelijk draagt dit bij aan een geloofwaardiger verhaal. Daarnaast is het boek gewoon om te smullen vanwege alle literaire verwijzingen, overduidelijke liefde voor lezen en boeiende gesprekken over boeken. Plus: Island Books is een boekwinkel dat tot de verbeelding spreekt. Wat een fantastische plek om, net als Maya, op te groeien.

Ik heb me niet alleen vermaakt met De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar, maar het heeft me ook weer leestips opgeleverd. Dit is een ware mustread voor elke boekliefhebber.

De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar – Gabrielle Zevin €19,99

14 gedachten over “Recensie: De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar

1. Bij elke recensie over deze verzamelde werken van A.J. Fikry komt er weer een extra detail waarom ik het als boekenliefhebber graag zou willen lezen; dus de boekhandelaar krijgt een vondelinge? Het maakt me als adoptiemoeder nog nieuwsgieriger naar het boek!

1. Haha ja iedereen is er vrij lyrisch over (en terecht!). Ik heb eerst getwijfeld; had ik wel zin om mee te gaan in deze hype? Maar ik heb er geen moment spijt van gehad :-) Echt een aanrader, zeker ook als adoptiemoeder zijnde.