Recensie: Het interessegebied

Martin Amis – Het interessegebied: Uitgeverij Atlas Contact

Kan er liefde bestaan in de hel op aarde? En zo ja, hoe zit het dan met schuldgevoelens? Amis’ nieuwe roman Het interessegebied duikt dieper in op deze vragen, in een eerlijk, rauw en ongemakkelijk boek over liefde binnen Auschwitz.

Het verhaal begint als een tedere roman; een man beschrijft zijn geliefde op gevoelige, romantische en tot de verbeelding sprekende wijze. Hoe ze samen met haar twee dochters gekleed in witte kleding en voorzien van lichte strohoed door het landschap wandelt. Het heeft er alle schijn van dat dit een doorsnee roman wordt, tot echter de plaats van treffen onthuld wordt. Nooit wordt het met zoveel woorden gezegd, maar wie tussen de regels door leest weet algauw: dit is een liefdesverhaal dat zich afspeelt op het gebied van vernietigingskamp Auschwitz. De mannelijke hoofdpersoon is een Golo Thomsen, soldaat, de vrouwelijke aanbedene is Hannah Doll, de vrouw van de kampcommandant.

Het is een liefde gedoemd te mislukken. Thomsen is uitstekend in staat de gevolgen van zijn liefde te overzien, maar gaat er toch stug mee door. Hannah voelt zich gevangen binnen haar huwelijk en walgt van de plek waar zij zich bevindt maar ziet zichzelf machteloos tegenover de omstandigheden waarin ze verkeert. Beide zijn op zoek naar een stukje menselijkheid, naar compassie. Naar een lichtpuntje in de vreselijke duisternis van de hel van Auschwitz. Maar bestaat dat wel? En tegen welke prijs?

amis interessegebied

Het interessegebied is een uiterst ongemakkelijke roman om te lezen. Wie wil er immers medelijden voelen of überhaupt meeleven met nazi’s? Martin Amis in elk geval niet. Zijn walging voor deze periode in de wereldgeschiedenis en zijn belangrijkste spelers druipt van de pagina’s af, en het enige personage waarin hij genoegen lijkt te scheppen is dat van Hannah, die elke mogelijkheid aangrijpt om tegen haar man in opstand te komen. Het zijn deze momenten die een vleugje verlichting brengen in deze zware, duistere roman.

Amis heeft zijn schrijfstijl naadloos aangepast op zijn personages en de situaties waarover hij schrijft. Geen voorzichtige beschrijvingen van onzekerheden en gevoelens maar keiharde, overdreven mannelijke en door testosteron gedreven uiteenzettingen over vrouwelijke veroveringen, eigen prestaties en fysieke kracht. De enige momenten waarop Amis enige coulance laat zien is wanneer het verhaal wordt beschreven vanuit het standpunt van Szmul, een Jood die wordt gebruikt om de verbrande lijken op te ruimen. Het zijn zijn waarnemingen die keihard binnenkomen. Hij vertelt op lege, verslagen en sombere toon over menselijk leed en de gruwelen die men elkaar aandoet. Szmul wordt getergd door zijn lege bestaan, waarin niemand elkaar nog in de ogen durft te kijken. Waarin hij zijn ziel al lang kwijt is.

Het interessegebied is zonder meer een schokkende, gruwelijke roman maar ik kan niets anders dan respect opbrengen voor Martin Amis. Hij heeft op prachtige wijze een onmogelijke liefde beschreven waarin iedere speler zich terdege bewust is van de omstandigheden waarin ze verkeren, hoe hard ze ook proberen dit voor zichzelf te ontkennen. Het is een boek dat je aan het denken zet, een boek dat onder je huid kruipt maar vooral een boek dat ontegenzeggelijk de moeite waard is.

Het interessegebied – Martin Amis €21,99