Recensie: To kill a mockingbird

Harper Lee- To kill a mockingbird: Uitgeverij Grand Central Publishing

Op deze voorlaatste dag van augustus rond ik mijn deelname aan de Augustus Klassieke Literatuur Maand van Sandra af. Eerder las ik al Nooit meer slapen van W.F. Hermans, en afgelopen week las ik mijn tweede boek; het in Vietnam aangeschafte boek To kill a Mockingbird van Harper Lee.

Heb je het over Amerikaanse klassiekers, dan kan To kill a Mockingbird zeker niet ontbreken. Het boek verscheen in 1960 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 18 miljoen exemplaren verkocht. Harper Lee zegt zelf over haar boek dat het ‘een simpel liefdesverhaal is’, maar dat is niet waar. Het boek gaat over een jong, blank meisje dat in een klein dorpje in de staat Alabama opgroeit. Deze  Jean Louise, oftewel Scout, is zo onschuldig en puur als ze maar komen. Samen met haar broertje Jem, vader Atticus en zwarte huishulp Calpurnia woont ze in tamelijk arme omstandigheden maar er wordt van haar gehouden en ze kan zichzelf zijn.

Scout is nogal een wildebras. Ze wil absoluut geen dame worden en gedraagt zich net zo wild als haar oudere broer. Samen met hun vakantievriend Dill, de heimelijke verloofde van Scout, halen ze de gekste dingen uit. Dit oogt allemaal onschuldig, maar op de achtergrond van dit verhaal volgen zich razendsnel enkele ontwikkelingen af die het leven van Scout op zijn kop zetten. Haar vader is advocaat en door de rechter aangewezen om een zwarte man, beschuldigd van verkrachting van een blank meisje, te verdedigen. Met alle gevaar van dien neemt hij deze taak op zich.

tokillamockingbird__span

Ontspanning en afgrijzen volgen elkaar snel op in deze moderne klassieker. Het onschuldige spelen en de oprechte interesse van Scout in de wereld om haar heen worden op coulante, vriendelijke wijze door Lee beschreven. Daar sijpelt echter behoorlijk wat onrecht tussendoor. En dit onrecht, vooral gericht tegen de zwarte bevolking in het dorp, wordt met pijnlijke precisie blootgelegd door Lee. Met groots ongemak lees je over de manier waarop er tegen zwarten aangekeken werd, hoe er over ze werd gedacht, en hoe ze werden behandeld. Allemaal alsof het de normaalste zaak van de wereld was, en dat was het destijds ook nog.

Via Scout lees je over deze opvattingen, alledaagse gebruiken en het onrecht dat men werd aangedaan. Ze groeit op van kleine wildebras tot een jongedame met een scherp oog voor detail, met compassie voor haar medemens en een ondeugende insteek. Haar verhaal is ontroerend en hartverwarmend. Wanneer zij zich in levensgevaarlijke situaties bevindt, zoals het bezoek van een groep mannen aan de gevangenis waar de zwarte verdachte wordt vastgehouden of een nacht waarin zij en haar broertje Jem worden aangevallen, huiver je met haar mee. En wanneer er in de rechtszaak onrecht wordt gedaan, voel je haar woede en onmacht door de pagina’s heen.

To kill a Mockingbird is een boek dat indruk maakt, vlot wegleest en barst van de aandoenlijke, alledaagse sleur. De rechtszaak waar Scouts vader bij betrokken is komt pas later in het boek naar voren, maar dat doet niks af aan de rest van het boek. Harper Lee’s boek schetst een prachtig tijdsbeeld waarin er, ondanks het onrecht dat elkaar werd aangedaan, toch altijd ruimte is voor groei, liefde en compassie. Geen wonder dat dit een ‘Amerikaans meesterstuk’ wordt genoemd.

To kill a Mockingbird – Harper Lee €7,99

3 gedachten over “Recensie: To kill a mockingbird