Recensie: Lieve Céline

Hanna Bervoets – Lieve Céline: Uitgeverij L.J.Veen

In oktober verschijnt de nieuwste roman van Hanna Bervoets, Efter. Aangezien ik groot liefhebber ben van haar boeken én romans, leek me dit een mooie aanleiding om eindelijk eens aan haar roman Lieve Céline te beginnen. Alles wat er was en haar columnbundel Opstaan, aankleden, niet doodgaan passeerden hier al eerder de revue.

In deze roman kruipt Bervoets in het hoofd van de zwakbegaafde Brooke. Ze woont bij haar zus Sue en diens vriend in Amsterdam-Noord. Haar wereldje is klein; buiten haar zus en zwager om heeft ze vrijwel geen contact met anderen. Ze is echter groot fan van Céline Dion. Heel groot fan. Ze besluit een concert van Dion te bezoeken in Las Vegas. Op Schiphol, en later ook in het vliegtuig, schrijft ze brieven aan haar idool. Hierin vertelt ze over haar passie voor haar muziek maar ze schetst ook een beeld van haar thuissituatie. Langzaam maar zeker begint zich beeld te vormen van Brooke, haar problemen, haar gedachtes en uiteindelijk ook haar geheimen.

Brooke is een jonge vrouw met nogal afwijkende ideeen en visies op de wereld. Deze zijn haar bijgebracht door haar suicidale moeder, die er uiteindelijk in slaagt zelfmoord te plegen. Een vaderfiguur ontbreekt, en Brooke kijkt erg op naar haar zus. Hoewel ze in één huis wonen is hun relatie danig verstoord door iets wat tijdens een vakantie van Brooke, haar zus en zwager in Egypte is gebeurd. Wat dit is en welke gevolgen dit heeft wordt bewaard voor de laatste hoofdstukken, wanneer alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

lieveceline

Hiermee heeft Bervoets niet alleen een ontroerende roman geschreven, maar ook een vleugje spanning toegevoegd: wat is het grote geheim van Brooke? Lieve Céline is een bijzonder boek. Het ontroert, maar wekt ook aversie op. Brooke is een personage die mij -vooral in het begin van het boek- tegenstond. Haar gedachtes, haar meningen, haar manier van aanpak; ik kon er weinig sympathie voor opbrengen. Hoe verder ik echter vorderde in het boek, hoe meer ik ging meeleven met Brooke. Haar leven greep me aan. Bervoets heeft dit op dusdanig treffende wijze beschreven dat ik steeds meer het verhaal werd ingezogen.

De opzet van het verhaal, waarbij de brieven aan Céline Dion werden afgewisseld met uitgebreide passages over het persoonlijke leven van Brooke, is erg goed geslaagd. Bervoets heeft een unieke manier van schrijven, die in dit boek zowel sarcastisch, scherp en gevoelig is. Het is luchtig geschreven, maar biedt door de opgevoerde thema’s toch de nodige inhoud. Bovendien leer je veel over Céline Dion, haar albums, haar privé-leven en haar achtergrond. Hiervoor heeft Bervoets, van huis uit geen Dion-fan, flink wat research moeten doen.

Dit bewijst eens en te meer hoeveel aandacht Hanna Bervoets aan deze roman heeft gegeven. Dit is niet zomaar een roman, maar eentje waar veel aandacht en werk in is gaan zitten. Dit straalt er vanaf. Van de mooie stijl tot de uitwerking van het verhaal; Lieve Céline is een ontroerend en indrukwekkend boek.

Lieve Céline – Hanna Bervoets €14,95

7 gedachten over “Recensie: Lieve Céline