Recensie: Paper towns

John Green – Paper towns: Uitgeverij Lemniscaat

Het enige boek dat ik van John Green kende was Een weeffout in onze sterren, oftewel The Fault In Our Stars (TFIOS). Iedereen was hier lyrisch over, maar zelf kon ik er niet hetzelfde enthousiasme voor opbrengen, hoe mooi en oprecht het boek absoluut is. Misschien lag dit aan mijn boeksetting van dat moment?

Voor mijn vakantie in Zuid-Frankrijk gunde ik Green nog een kans, en in de boekhandel heb ik getwijfeld tussen verscheidene titels. Ik koos uiteindelijk Paper towns, omdat het verhaal me het meest aansprak. Het gaat in deze roman over de vriendschap tussen Q en zijn buurmeisje Margo Roth Spiegelman, een meisje net zo bijzonder als haar naam. Als Q en Margo negen jaar oud zijn vinden ze een man die zelfmoord heeft gepleegd door zichzelf in het park te verhangen. Deze gebeurtenis zal hun leven beinvloeden, hoewel ze dat beide op dat moment nog niet weten. Negen jaar later zijn Q en Margo uit elkaar gegroeid. Hij heeft een paar goede vrienden maar hoort er net niet echt bij, terwijl Margo het populairste meisje van de school is, ook al voelt ze zich hier niet thuis. Hun vriendschap wordt nieuw leven ingeblazen wanneer Margo Q uitkiest om een lijst van avontuurlijke dingen te doen, midden in de nacht.

Hij laat zich overhalen en rijdt de hele nacht met haar rond. Ze hebben een geweldige nacht, maar hierna verdwijnt Margo. Q is vastberaden haar te vinden, want het is niet de eerste keer dat ze is verdwenen. Voorgaande keren liet ze aanwijzingen achter, en hij is ervan overtuigd dat ze dit keer aanwijzingen voor hem heeft achtergelaten. Aanwijzingen die even raadselachtig zijn als Margo Roth Spiegelman zelf. Hij begint samen met zijn vrienden Ben en Randal en Margo’s beste vriendin Lauren een zoektocht naar haar, maar wie zegt dat ze wel gevonden wil worden? En wat gebeurt er als hij haar vindt?

papertowns

In tegenstelling tot Een weeffout in onze sterren heeft Paper towns mij van begin tot eind ontzettend geboeid. Ik was aangenaam verrast door de manier waarop Green mij wist te boeien, en mij met de personages liet meeleven. Dit is een ontzettend fijne en onderhoudende YA met unieke personages, een spannende puzzeltocht en een uitgeslepen kijkje in het leven van hedendaagse tieners en hun problemen. Het is ongelooflijk hoe goed John Green steeds weer in het hoofd van tieners weet te kruipen en hun realistisch weet te portretteren. Elk van de personages is opmerkelijk en uniek op zijn of haar eigen manier, en voegt een eigen dimensie toe aan het verhaal. Ben bijvoorbeeld met zijn lompe uitspraken maar klein hartje, of Randal met zijn markante ouders waar hij zich dusdanig voor schaamt dat hij weigert zijn vriendinnetje mee naar huis te nemen. Maar ook de populaire tieners, de pestkoppen en de teruggetrokken tieners krijgen een gezicht in Paper towns. En samen vormen ze een uiterst herkenbare, geloofwaardige mix.

Kenmerkend voor John Green zijn de filosofische inslagen en literaire verwijzingen. Ook Paper towns bevat deze ingrediënten, en die zorgen ervoor dat dit boek meer is dan slechts een verhaal over dolende tieners. Het is net als de serie Dawson’s Creek: ook hier waren de tieners bijna bovengemiddeld intelligent en scherpzinnig. Het enige verschil met Paper towns is het gebrek aan irritatie. Sterker nog; ik vond de personages en hun filosofische dialogen verfrissend en prettig.

Naar het einde toe wordt het verhaal steeds spannender, en John Green weet er een prachtig, realistisch einde aan te breien. Tranen worden niet weggepinkt met dit boek, maar de mate van meeleven is bizar intens. Paper towns is een heerlijk boek, een schitterende roman over volwassen worden en je eigen weg vinden in het leven en een ware aanrader.

Paper towns – John Green €12,50 (deze actieprijs geldt nog tot oktober, profiteer hier dus van!)

9 gedachten over “Recensie: Paper towns

1. TFIOS las ik ook onder invloed van alle lyrische besprekingen. Ook bij mij loste het verhaal niet helemaal de verwachtingen in. Je bespreking van Paper Towns is heel helder, ik krijg opnieuw zin om me aan John Green te wagen!

2. Ik was eigenlijk een beetje bang om nog meer John Green boeken te lezen (TFiOS vond ik wel erg goed, maar Will Grayson Will Grayson niet zo), maar misschien dat ik Paper Towns dan eens een kans ga geven! Dankjewel Tessa.

3. Ik vond Paper Towns een geweldig boek. Het speelt zich af in mijn leefwereld en is wat de verschillende karakters betreft erg realistisch. Dat de auteur in het begin van zijn boek veel humor gebruikt en je zo bij het verhaal betrekt door uitgebreid het kattekwaad van de hoofdpersonages te beschrijven, zorgt ervoor dat wanneer het serieuzer wordt, je al helemaal verkocht bent. De zoektocht met de vele aanwijzingen zet je steeds aan tot verder lezen en het onverwachte einde is de kers op de taart. Mij zet dit boek in ieder geval aan tot meer lezen van deze auteur !

4. Ik vond Paper Towns een zeer goed boek. Ik vond het verhaal zelf zeer goed uitgedacht en het is ook een zeer mooi verhaal. Op sommige momenten is het wel een beetje langdradig doordat ze alle details bespreken en daardoor gaat het verhaal wat trager maar dat is ook het enige minpunt dat ik opmerk. Ik hou ervan dat het boek zo mysterieus is (net als Margo) en dat je daarom wilt blijven verder lezen. Eens ik aan het lezen was, kon ik bijna niet meer stoppen omdat ik steeds wou weten wat er verder ging gebeuren in het verhaal.Het einde vond ik echt prachtig. Het is een mysterieus einde en dat past zeer goed bij het boek zelf en het verhaal. Ik vind het zeker een aanrader!