Recensie: Overspel

Tatiana de Rosnay – Overspel: Uitgeverij Ambo Anthos

Mijn ervaring met de boeken van De Rosnay zijn wisselend. Haar naam was Sarah vond ik prachtig, Kwetsbaar een stuk minder. Ik was dan ook erg benieuwd hoe Overspel, haar nieuwste roman, zou bevallen.

In Overspel staat de wereld van Hélene op zijn kop na een eenmalige uitspatting. Na het bezoeken van een zieke vriendin laat ze zich verleiden tot een vrijpartij met een voor haar onbekende man. Het is een daad die totaal niet bij Hélene past. Ze is een deftige, keurige dame die de vijftig al heeft gepasseerd en bovendien een bekend en geliefd gezicht in de samenleving; ze is vrijwilligster en de ideale echtgenote. En toch laat ze zich verleiden tot dit ene moment van pure passie en hartstocht. Het eindigt echter in het overlijden van haar minnaar, vlak na zijn orgasme.

Ze schrikt, raakt in paniek en ontvlucht de woning. Haar minnaar laat ze achter op het bed. Stel je voor dat haar man hierachter zou komen, of de buurt. In haar angst voor een schandaal vlucht ze, en verzwijgt ze wat er is gebeurd. Haar tas heeft ze echter laten staan. Wanneer ze door de politie geconfronteerd wordt met haar gevonden tas besluit ze te liegen. Om zichzelf te beschermen, haar reputatie te beschermen maar vooral om het gebeuren achter zich te kunnen laten. Dit gaat echter niet zomaar. Wanneer er een meisje bij haar voor de deur staat met een foto van Hélenes minnaar, ontketent dit een reeks gebeurtenissen die haar beschermde leventje voor eens en voor altijd ruineren.

overspel rosnay

Ik zal het meteen toegeven: Tatiana de Rosnay heeft me aangenaam verrast met deze roman. Ze is in de huid van haar personage gekropen en heeft op koortachtige, gejaagde wijze de innerlijke chaos van Hélene beschreven. In korte, vluchtige zinnen beschrijft ze de diepste gevoelens en angsten van haar hoofdpersoon. Doordat het zo dicht op de huid is geschreven ontstond er bij mij een diep verlangen om te weten hoe dit boek zou eindigen.

Ondanks de foute keuzes die Hélene maakt blijf je sympathie voor haar koesteren. Hoe onvoorstelbaar het ook is dat ze niet meteen open kaart speelt tegenover haar man, is het ook enigszins te begrijpen. Ze leidt een beschermd leven en wil dit absoluut niet opgeven. Bovendien is ze oma, en ze vreest de reactie van zowel haar kinderen als kleinkinderen als blijkt dat zij niet zo perfect is als iedereen denkt. De angst om alles kwijt te raken verlamt haar. Wanneer ze wordt geconfronteert met de gebeurtenis door het vreemde meisje isoleert dit Hélene nog verder, omdat ze er met niemand over kan praten.

Ondanks het geheven vingertje van De Rosnay -de moraal van dit verhaal is wel erg duidelijk: van vreemdgaan komt niets goeds- is Overspel een verrassend spannend verhaal. Het hield me totaal in zijn greep, en dankzij de krachtige schrijfstijl van De Rosnay was het lezen zelf een feest. Hoewel Haar naam was Sarah mijn favoriet blijft, komt Overspel dicht in de buurt.

Overspel – Tatiana de Rosnay €15,-

4 gedachten over “Recensie: Overspel