Recensie: Verborgen gezichten

Nora de Ruyter – Verborgen gezichten: Uitgeverij Aspekt

Met enige regelmaat ontvang ik mails van uitgeverijen om een boek te recenseren, maar soms krijg ik ook weleens een verzoek van een (beginnend) schrijver zelf om zijn of haar boek te lezen. Bij Nora de Ruyter ben ik op dit verzoek ingegaan, omdat het onderwerp van haar boek me nieuwsgierig maakte.

Verborgen gezichten vertelt over het turbulente leven van Christine. Ze is kunstfotografe maar omdat het moeilijk is om zichzelf hiermee te onderhouden, heeft ze een baan als administratief medewerkster in de fabriek van haar oom. In de liefde wil het niet helemaal lukken; Christine heeft bindingsangst en gaat intimiteit liever uit de weg. Ze is erg destructief, en verpest een relatie of werk liever dan dat ze op een punt komt waarop het moeilijk wordt. Daarnaast snijdt ze in zichzelf. Dat is haar enige manier om haar woede te kunnen beheersen. “Ik doe liever mezelf pijn dan een ander”, zegt ze hier zelf over in het boek.

Christine drinkt teveel en laat zich helemaal gaan in haar seksleven; dan weer een relatie met een vrouw, dan toch weer terug naar haar ex Patrick, wilde nachten vol trio’s, ze beleeft het allemaal. Maar dan beseft ze dat het toch anders moet. Haar foto’s worden tentoongesteld in een galerie en daarmee komt haar leven in een stroomversnelling. Ineens lijkt succes dichterbij dan ze dacht, maar kan ze hier wel mee omgaan? Gewend om alles te vernietigen wat te dichtbij komt, weet Christine niet hoe ze met haar succes om moet gaan. Wanneer er zich tegenslagen aanbieden, is het verleidelijk weer terug te vallen in haar oude, verwoestende gedrag. Maar zal het ook zover komen?

nora de ruyter verborgen gezichten

Verborgen gezichten heb ik met een dubbel gevoel gelezen. Aan de ene kant is het een interessant verhaal met een goede climax, maar aan de andere kant miste ik soms juist spanning en opbouw. Het verhaal zit, vooral in het begin, vol met passages waarin elke handeling van Christine uitgebreid wordt verteld. Er worden teveel details verteld die uiteindelijk niets toevoegen aan het verhaal. Hierdoor vond ik het moeilijk om echt in het verhaal te komen. Bovendien is de manier waarop De Ruyter de nachten vol zelfverachting en wilde uitspattingen beschrijft, niet prettig om te lezen. Het lijkt alsof De Ruyter zelf boos is op haar personage Christine en wat zij doet.

Dit was echter het begin van het verhaal. Naarmate het boek vorderde, kwam ik steeds beter in het verhaal. Christine maakt ontwikkelingen door, en dat zorgt ervoor dat je met haar meeleeft. Bovendien lijkt het er gaandeweg het verhaal steeds meer op dat Christine zichzelf weet te herpakken, maar haar onzekerheid blijft alom vertegenwoordigd. Wanneer ze zich op een nieuw project stort, waarbij ze zieke kinderen en hun familieleden portretteert, begint het verhaal echt van de grond te komen. Het verhaal krijgt er vaart door, ik ben letterlijk door de pagina’s gevlogen. Het einde komt wat dat betreft ook hard, genadeloos hard, aan. Gelukkig heeft De Ruyter er een epiloog aan vast geplakt, anders had het boek me verward achter gelaten.

Verborgen gezichten is een veelbelovende roman van een schrijfster die nog veel meer in haar mars heeft. Hoewel het boek op enkele momenten haperde en de schrijfstijl nog verfijnd kan worden, is het toch een prettig boek. Dit komt door de vaart en de ontwikkeling die het uiteindelijk blijkt te bevatten. Bovendien zijn de thema’s die De Ruyter aansnijdt -zelfmutilatie, borderline, je plek vinden in de maatschappij en zelfontwikkeling- Laat je dus niet afschrikken door het verwarrende begin, maar laat je meeslepen door het middenstuk en het einde.

Verborgen gezichten – Nora de Ruyter €17,95

2 gedachten over “Recensie: Verborgen gezichten