Recensie: Nooit meer slapen

W.F. Hermans – Nooit meer slapen: Uitgeverij De Bezige Bij

In het kader van de Augustus Klassieke Literatuur Maand van mede-blogster Sandra besloot ik een van de beroemdste Nederlandse klassiekers te lezen; Nooit meer slapen van W.F. Hermans. Een roman over het woeste noorden van Noorwegen, over obsessies en wanhoop.

Ik had, voor ik Nooit meer slapen las, nog nooit een boek van W.F. Hermans gelezen. Ik beken dit met schaamte, want hij is toch een van de grootste Nederlandse schrijvers. Dit had echter wel als bijkomend voordeel dat ik blanco in het boek ben gestapt, zonder verwachtingen of vooroordelen. En wat ik las, verraste me. Nooit meer slapen is een sluimerende tijdbom. Het verhaal kabbelt door maar ondertussen vinden er ongemerkt grootse verschuivingen plaats, zowel in de verhaallijnen als de persoonlijke ontwikkeling van de personages.

Het verhaal beschrijft de zoektocht van geoloog Alfred Issendorf naar meteorietgesteente in het moerassige noorden van Noorwegen. Hij doet dit op aanraden van zijn leermeester, professor Sibbelee. Zijn grote drijfveer is echter zijn overleden vader, en de wens van zijn moeder om het werk dat zijn vader nooit heeft kunnen voltooien, af te maken. Maar zijn onderzoek loopt al direct bij aankomst tegen de nodige problemen aan. De benodigde luchtfoto’s die Alfred van concurrerend professor Nummendal zou krijgen, blijken niet voorhanden te zijn.

Hoe moet Alfred zijn onderzoek doen zonder de luchtfoto’s om het gebied te bestuderen? Zonder foto’s maar nog vol goede moed begint Alfred aan de expeditie, bijgestaan door zijn vriend Arne en twee Noorse collega-promovendi, waaronder Mikkelsen, leerling van Nummendal. Alfred blijkt niet opgewassen te zijn tegen de Noorse natuur, de vele muggen die hen teisteren en wanneer hij erachter komt dat Mikkelsen al die tijd de luchtfoto’s in bezit had, begint zijn vertrouwen in de expeditie te kantelen. Zal hij het werk van zijn vader succesvol kunnen afmaken? En tegen welke prijs?

WF Hermans nooit meer slapen

W.F. Hermans beschrijft in trage, terloops genoemde zinnen het verval van zowel Alfred als de hele expeditie. Hoe verder het boek vordert, hoe groter de problemen worden waartegen Alfred aanloopt. Hij beseft dat zijn leermeester Sibbelee hem met een kluitje het riet in heeft gestuurd, maar waarom? En wat doet dit psychisch met hem? Zijn drang om zich te bewijzen neemt bijna zelfdestructieve vormen aan wanneer Alfred zijn lichaam en geest steeds verder pusht om door te gaan, om vooral niet op te geven. De sfeer die Hermans hierbij schept is duister, alsof er continu iets op de loer ligt. Alsof er elk moment iets vreselijks kan gebeuren.

Het is die sfeer, die onderhuidse spanning die hij langzaam maar zeker opbouwt, die mij hebben verrast. Hermans heeft de verschillende stadia van doorzettingsvermogen en geloof in het einddoel feilloos beschreven en er daarnaast voor gezorgd dat je je als lezer constant zorgen maakt om het hoofdpersonage, Alfred. Nooit meer slapen is een beklemmend boek, dat je ademloos meeneemt naar de laatste bladzijdes, waar de ironie van de pagina’s spat. Een wreder einde had Hermans niet kunnen bedenken voor zijn Alfred, maar de manier waarop dit is gedaan is briljant, prachtig en gevoelig. Een waardig einde van een fantastisch, intiem verhaal.

Nooit meer slapen – W.F. Hermans €12,50

17 gedachten over “Recensie: Nooit meer slapen

1. Hele mooie recensie! Het is een van mijn favoriete boeken, dus ik ben streng. :-)