Recensie: Juffrouw Holle

Fleur Brockhus en Karima O’Flynn – Juffrouw Holle: Uitgeverij The House of Books

Als kind las ik ze vaak en graag: sprookjes. Thuis hadden we een enorm dik boek gevuld met alle bekende -en onbekende- sprookjes. De originele sprookjes, geen gekuiste Disney-sprookjes. Zoals De Kleine Zeemeermin. Niks geen happy ending, maar bittere tranen en verschrikkelijke pijnen in haar voeten bij elke stap die ze zette. Ik heb er ademloos in gelezen.

Juffrouw Holle belooft volgens de omslag ‘een sprookje voor de moderne vrouw’ te zijn, dus dat klonk voor een sprookjesgek als ik natuurlijk erg veelbelovend. Welke invulling zouden Brockhus en O’Flynn eraan gegeven hebben? En zou ik dat wel fijn vinden?

Het verhaal gaat over twee meiden die verschillen als dag en nacht. Olivia is een meisje dat graag feestjes afstruint in een poging beroemd te raken maar ondertussen vastzit in een baan als journaliste bij een borduurblad. Ze fladdert van jongen naar jongen maar vindt nooit enige houvast. Rikka is het tegenovergestelde; ze is erg punctueel, werkt volgens schema’s en doet nooit iets geks. Ze heeft weinig vriendinnen, en met haar huisgenootje kan ze het ook al niet goed vinden. Dan krijgen ze beide de kans  om op de zorgboerderij van de mysterieuze Juffrouw Holle stage te lopen.

Juffrouw Holle zet beide dames flink aan het werk, en houdt ze een spiegel voor. Wat willen ze eigenlijk in het leven? Waar zijn ze ontevreden mee en hoe kunnen ze dit aanpakken? De boerderij zelf is een wonderlijke plek, midden in Apen-aandoende bergen en met excentrieke buren waaronder een sullige herder en een arrogante prins. Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer Rikka en Olivia zich thuis voelen bij Juffrouw Holle. Maar of ze er ook echt iets leren?

BROCKHUS_Holle_WT_01.indd

Is dit een sprookje? Een modern sprookje? Nee, in mijn optiek niet echt. De enige sprookjes-elementen die erin verwerkt zaten waren de route van Olivia naar de boerderij -ze valt door een gat en komt in een andere wereld terecht, a la Alice in Wonderland- en Juffrouw Holle zelf, die overkomt als een goede fee -a la Assepoester- maar in werkelijkheid een aan yoga doende wijze vrouw is die haar hart en boerderij openstelt voor jonge vrouwen die vastlopen in hun leven. Nee, dit is geen sprookje maar een leuke roman met magische elementen, hier en daar.

Dat neemt echter niet weg dat het een vlot, leuk en bij vlagen grappig boek is. Olivia en Rikka, elk zo verschillend, bieden een fijne tegenhanger voor elkaar en zorgen voor een fijne dynamiek. De gesprekken die in het boek worden gevoerd zijn eerlijk, oprecht en bieden ook de lezers nieuwe inzichten over het leven, carrière maken en de liefde. Juffrouw Holle is excentriek, wijs, erg ontspannen en een mooie verwezenlijking van de goede feeën uit sprookjes. Dit boek is een samenwerking van Zo Zuidas-columniste Karima O’Flynn en schrijfster Fleur Brockhus. Ze ontmoetten elkaar tijdens de rechtenstudie en zijn net als Olivia en Rikka totaal verschillende personen. Ik kan me zo indenken dat ze veel van hun eigen persoonlijkheid in het boek hebben gestopt.

Het is jammer dat het boek niet het sprookje is dat ik me erbij had voorgesteld, maar gelukkig was het verhaal zelf en de persoonlijke groei van de personages genoeg om me geboeid te houden. Juffrouw Holle is een leuke roman maar zeker geen sprookje. Zonde, want dat had de kussens in boekenland denk ik flink doen opschudden en de veren laten dansen.

Juffrouw Holle – Fleur Brockhus en Karima O’Flynn €19,95

10 gedachten over “Recensie: Juffrouw Holle

1. Dit boek trekt al een tijdje mijn aandacht. Jammer dat het niet echt een sprookje is, maar ik hoop er in mijn vakantie nog aan toe te komen :)