Recensie: Vraag niet waarom

Simone van der Vlugt – Vraag niet waarom: Uitgeverij Ambo Anthos

Een nieuwe Van der Vlugt kan over het algemeen maar een ding betekenen: spanning, een goed verhaal en een paar uur leesplezier. Vraag niet waarom is alweer de derde thriller over rechercheur Lois Elzinga en haar zus Tessa.

Dit betekent dat er wordt voortborduurt op een lopende verhaallijn, maar dat er ook een nieuwe moordzaak opgevoerd wordt. Deze mix tussen nieuw en vertrouwd, zorgt voor een prettige, sterke thriller. In dit boek worden Lois en haar collega Fred geconfronteerd met een reeks steekpartijen. Slachtoffers worden zonder aanleiding in hun rug gestoken. Op het eerste gezicht hebben de verschillende slachtoffers niets met elkaar te maken, wat de zoektocht naar de dader erg lastig maakt.

Ondertussen is de privé-situatie van Lois nog altijd erg rommelig en verwarrend. Zij en Tessa hebben nog altijd delen van hun jeugd niet kunnen afsluiten, en nu worden ze ook nog in de gaten gehouden door een vreemde man. Wie is hij en wat heeft hij met hun verleden te maken? Lois zal hier antwoorden op moeten vinden, maar dat betekent ook dat ze zich open moet stellen voor haar verleden.

Basis CMYK

Deze nieuwe thriller is er weer eentje van formaat. Ik heb opnieuw met veel plezier het onderzoek van rechercheur Lois Elzinga gevolgd, en heb me laten meeslepen door de verschillende verhaallijnen. De afwisseling tussen het moordonderzoek, het verleden van Lois en Tessa en de huidige problemen waar de zussen tegenaan lopen maakte het voor mij een erg interessant boek om te ontdekken. Wat ik bovendien erg knap vindt, is dat Van der Vlugt haar personages beide erg heeft laten groeien. In plaats van dezelfde karaktertrekken op te voeren heeft ze zowel Lois als Tessa nu een ontwikkeld karakter gegeven.

Hierdoor wordt het verhaal over de beide zussen, en de trilogie die er nu is, geloofwaardiger, maar het schept bovendien meer mogelijkheden voor de toekomst; zolang de personages zich ontwikkelen zal dit met de verhaallijnen ook gebeuren. Vraag niet waarom zit erg goed in elkaar, en de vertelperspectieven wisselen zo nu en dan tussen dader en rechercheur. Dit houdt je als lezer scherp.

Wat kan ik zeggen over een schrijfster die zich al heeft bewezen als een van de beste thrillerschrijfsters van Nederland? Een schrijfster waar ik van kind af aan al fan van ben? Vraag niet waarom is een bijzonder geslaagde thriller, met de vertrouwde, rechttoe rechtaan schrijfstijl en goed uitgewerkte spanningsboog waar Van der Vlugt om bekend staat.

Het is een heerlijke opvolger van haar andere twee boeken over de zusjes Elzinga, Aan niemand vertellen en Morgen ben ik weer thuis misschien zelfs de beste van de drie. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar het volgende boek over Lois en Tessa; wat zal Van der Vlugt nog meer voor ze in petto hebben? Ik wacht vol spanning af..

Vraag niet waarom – Simone van der Vlugt €19,99

4 gedachten over “Recensie: Vraag niet waarom