Recensie: Crazy, Rich Asians

Kevin Kwan – Crazy, Rich Asians: Uitgeverij Anchor Books

Ik kan op de gekste plekken leesinspiratie opdoen. Via sites van medebloggers (waarover in een andere blogpost meer), boekwinkels maar ook Instagram. Via een Canadese Instagrammer kwam ik Crazy, Rich Asians van Kevin Kwan tegen. Dezelfde avond nog had ik het boek besteld.

Vanwaar mijn enthousiasme? Allereerst de cover; die is erg aantrekkelijk. Daarnaast het verhaal, dat omschreven wordt als een Pride and Prejudice-achtige setup. En; de Aziatische literatuur heeft me altijd al aangetrokken, dus een moderne roman over de excessen van de rich and famous in Azië kon ik gewoonweg niet weerstaan. Het is maar goed dat ik me aan deze Engelstalige titel heb gewaagd, want wat is dit een heerlijk, over the top boek!

Rachel en Nick leren elkaar in New York kennen en zijn al twee jaar een stel wanneer Nick haar uitnodigt om de zomer in Azië door te brengen. In Singapore, welteverstaan, waar zijn familie woont en waar hij de bruiloft van zijn beste vriend zal bijwonen. Rachel is een nuchter, slim meisje met een simpele achtergrond. Nick daarentegen is erfgenaam van de rijkste familie van Singapore, en is opgegroeid in luxe en weldaad. Hierover heeft hij echter nooit iets tegen Rachel gezegd, omdat dit voor hem niet belangrijk is. Bovendien heeft hij al op jonge leeftijd geleerd dat het niet netjes is om te praten over je inkomsten.

Zonder te weten waar ze aan begint gaat Rachel met hem mee naar zijn familie. De moeder van Nick, die via-via al van haar komst heeft gehoord, is allesbehalve enthousiast over de nieuwe vriendin van haar zoon. Samen met haar vriendinnen begint ze een onderzoek naar de familiegeschiedenis van Rachel, en wat zij vindt kan weleens het einde van de relatie tussen Rachel en Nick betekenen. Het verhaal focust zich naast deze relatie ook op andere familieleden van Nick, waaronder zijn tante Astrid -de it-woman van Azie, met een uniek gevoel voor mode en een goed hart- en zijn oom Eddie, een vreselijk verwaande, egoïstische snob.

crazy rich asians

Crazy, Rich Asians is een wervelwind. De ene na de andere bizarre gebeurtenis wordt op je afgevuurd, en het verhaal heeft een hoog tempo. De plots en snode plannen zijn niet op een hand te tellen, en Nick en Rachel moeten vechten voor hun relatie. De designernamen, automerken en andere dure namen komen veelvuldig voorbij en de luxe spat van de pagina’s af. Tussen al deze tot de verbeelding sprekende rijkdom speelt zich echter een verfijnd, romantisch en dramatisch verhaal af.

En het is dat verhaal dat dit boek absoluut, ontegenzeggelijk de moeite waard maakt. Tuurlijk, het is leuk om te lezen over vrijgezellenfeestjes per privé-Boeing naar een eigen eiland bij Indonesië, het bezitten van vastgoed in zowel Singapore, Hong Kong, New York en Maleisië en het is grappig om te lezen over de kleurafstemming die oom Eddie zijn kinderen oplegt voor het bijwonen van een receptie met uitbarstingen als “Iedereen draagt Chanel, waarom heb je loafers van Balmain aan?!”. Maar de liefde tussen Rachel en Nick, de oprechtheid hiervan en de obstakels die ze in Singapore voor hun kiezen krijgen, dat is de echte rode draad.

Ik heb met Rachel en Nick meegenoten, meegehuild en meegezwijmeld. De familieleden van Nick voegen elk iets eigens toe aan het verhaal, en zorgen voor fijne onderbrekingen. Het totaalplaatje dat Kwan schetst is verbazingwekkend, jaloersmakend maar ook romantisch en oprecht. Crazy, Rich Asians is op het eerste gezicht misschien een oppervlakkig boek, maar het biedt een heel heldere kijk op de groei van Azië, de opkomst van de regio en de nuances in de cultuur. Iedereen die van Azië en Aziatische literatuur houdt, zal hier zijn vingers bij aflikken.

Crazy, rich Asians – Kevin Kwan €13,50

5 gedachten over “Recensie: Crazy, Rich Asians