Recensie: Het IQ van Victoria

Het IQ van Victoria – Jeroen Bertrams: Uitgeverij Link

Gisteravond keek ik een aflevering van De slimste mens. Hierin was Victoria Koblenko te gast. Ik heb even gegrinnikt, want haar deelname is voor iedere lezer van Het IQ van Victoria ironisch. Erg ironisch.

Deze roman windt er namelijk geen doekjes omheen. BN’ers worden op zijn zachtst gezegd niet erg weldenkend en oprecht afgeschilderd. Ze zijn speeltjes van hun management, en doen alles voor de kijkcijfers. Dit is niet de eerste roman over de Nederlandse show- en televisiebusiness die ik lees – eerder las ik Spotlight van Joyce Spijker en ook in Het gerecht van Inge van Ipenburg zitten dergelijke elementen verwerkt – maar het is wel de eerste roman waarbij BN’ers zo expliciet met naam en toenaam op een negatieve manier worden geportretteerd.

Dat maakt Het IQ van Victoria een gewaagde, controversiële roman. Te midden van het BN’er-geweld staat Robert Wachtman centraal. Hij is een jonge, bevlogen ontwikkelaar van TV-formats en weet met sluwe marketingtrucs de kijkcijfers voor zelfs de meest saaie programma’s te doen stijgen tot ongekende hoogtes. Zijn vriendin Elize timmert ook lekker aan de weg; ze is succesvol als model en is door het dolle heen wanneer ze wordt geselecteerd om deel te nemen aan Holland’s Next Top Model. Wat zij niet weet is dat Robert het format vorm geeft. Ondertussen wordt Robert belaagd door zijn beste vriend Gijs, die problemen ondervindt op de Toneelacademie en ten einde raad Robert om hulp vraagt. Wanneer hij echter weigert Gijs hulp te verlenen, knapt er iets bij Gijs.

Het IQ van Victoria is een hilarische roman, waarin een ontluisterend kijkje achter de schermen van de Nederlandse televisiewereld wordt geboden. Caroline Tensen op reportage voor Plan Nederland? Caroline Tensen is vooral aan de drank. Lage kijkcijfers? Dan maar een nep-persbericht de deur uit waarin wordt geclaimd dat Tensen tijdens de reis is gebeten door een gevaarlijke spin en heeft gevochten voor haar leven. Omhoog met die kijkcijfers!

het iq van victoria

De ontwikkeling van Robert Wachtman van junior redacteur tot topontwikkelaar van tv-formats is er eentje waar je als lezer een ongemakkelijk gevoel van krijgt. Zijn personage is even bewonderenswaardig als akelig. Hij schuwt niets om kijkcijfers omhoog te krikken en liegt en bedriegt niet alleen televisiekijkend Nederland, maar ook zijn vriendin Elize. Hoe succesvoller hij wordt, hoe slechter het met zijn privé-leven gaat. Hoewel hij dit zelf niet direct door heeft. De verhaallijn met Gijs is in het begin een stoorfactor, je wilt verder lezen over de ontwikkelingen van Robert, maar sluit algauw goed aan met de rest van het verhaal. De grande finale is goed gekozen en fijn uitgewerkt.

En dan Victoria Koblenko. In dit boek wordt ze afgeschilderd als domme gans, ondanks haar goed afgeronde studies. Bij de Nationale IQ Test van 2001 behaalde ze een IQ van 98, en dit wordt in deze roman als uitgangspunt genomen om haar carrière een boost te geven: Robert bedenkt een format waarbij Victoria door een camera wordt gevolgd bij het oefenen voor een nieuwe deelname aan de Nationale IQ Test, waarbij ze wel hoger moét scoren. Om haar dan als deelnemer in De slimste mens te zien werkte zo vlak na het lezen van dit boek op mijn lachspieren. Sorry, Victoria.

Maar het bewijst hoe knap Bertrams, zelf online marketing-expert en graag geziene gast in praatprogramma’s, dit boek heeft opgezet: je wordt compleet in de wereld van valse PR en neppe BN’ers gezogen en verliest bijna de realiteit uit het oog. Het IQ van Victoria is een roman om van te smullen, om je vingers bij af te likken. Een over the top satire, maar met heerlijk scherpe randjes. Dit boek lezen is puur genieten, maar wees gewaarschuwd: je kijk op de Nederlandse televisiewereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

Jeroen Bertrams – Het IQ van Victoria €17,50

7 gedachten over “Recensie: Het IQ van Victoria