Recensie: De snijkamer

Jilliane Hoffman – De snijkamer: Uitgeverij De Fontein

Een jonge vrouw die wordt gemarteld ter vermaak van anderen: het onderwerp is gruwelijk en Hoffman spaart haar lezers niet.

Wanneer een jonge studente een knappe, charmante man ontmoet in een bar en besluit met hem mee naar huis te gaan, verandert haar leven voorgoed. Hij bindt haar vast en martelt en verkracht haar dagenlang ter vermaak van online ingelogde toeschouwers. Haar verminkte lichaam wordt uiteindelijk in een vuilniscontainer gevonden.

Ze blijkt niet de enige jonge vrouw te zijn die dit lot heeft ondergaan. Er zijn meerdere vrouwen op dezelfde manier toegetakeld en gevonden. De zaak belandt op het bureau van assistent officier Daria DeBianchi en rechercheur Manny Alvarez. Zij zijn de enige twee die het verband tussen de moorden zien en gaan op zoek naar de waarheid. De beerput die ze hierbij opentrekken is ongekend gruwelijk en heeft een enorme impact op het leven van zowel DeBianchi als Alvarez. Bovendien blijkt er een verband te bestaan tussen de verkrachting van officier van justitie C.J. Townsend en deze moorden.

de snijkamer

Het overkomt mij vaak dat ik halverwege een boekenreeks begin met lezen. Zo ook met De snijkamer, dat alweer het derde boek is waarin officier van justitie C.J. Townsend een rol heeft. In De snijkamer is haar rol echter klein. Tussen de verhaallijn door wordt er een aantal keren aandacht geschonken aan haar situatie en de ontwikkelingen aan haar kant, maar de moordpartijen en het onderzoek van DeBianchi en Alvarez zijn de rode draad in dit boek. Langzaam maar zeker worden de verhaallijnen echter samengevoegd, maar dat moment laat lang op zich wachten. Aangezien ik het personage C.J. Townsend niet kende, kwam dit vreemd op mij over. Hoffman maakt dit gelukkig goed door uitgebreid de voorgeschiedenis van Townsend te beschrijven.

De snijkamer begint gruwelijk; je volgt de gebeurtenissen vanuit het perspectief van de jonge studente, en haar angst wordt jouw angst. Hierna zakte de spanning in mijn optiek enigszins weg. Het onderzoek kreeg logischerwijs alle aandacht, maar het contrast met de eerste pagina’s is enorm groot. Meerdere keren werd ik afgeleid en koste het mij moeite de draad weer op te pakken. De passages over C.J. Townsend lokten mij het boek weer terug in, want ik wilde erg graag weten wat haar was overkomen en wat haar rol was binnen dit boek. Richting het einde wordt het boek gelukkig weer spannender en gruwelijker, door een versnelling en de aard van de gebeurtenissen.

Het einde is open; er is meer dan genoeg ruimte om C.J. Townsend te blijven volgen en er staat nog genoeg te gebeuren. De snijkamer is een boeiende thriller die halverwege helaas inzakt maar het gemis aan spanning richting het eind ruimschoots goedmaakt. Het verhaal zit intelligent in elkaar en de personages krijgen alle aandacht die ze verdienen. Het is een fijne thriller, maar helaas geen enorme uitblinker.

De snijkamer – Jilliane Hoffman €19,99

2 gedachten over “Recensie: De snijkamer