Recensie: Barista! Troost

Elsbeth Witt – Barista! Troost: Uitgeverij Xander

Deel een vond ik redelijk, deel twee was al een stuk beter en nu was het tijd voor deel drie van de Barista!-reeks van Elsbeth Witt. Zou het een goede afsluiter van de trilogie zijn of juist een anti-climax?

In de Barista!-trilogie staanΒ opeenvolgend de barista’s Laura, Iris en Sophie centraal. In Troost maak je als lezeres meer verweven met het persoonlijke leven van Sophie. Zij is na jaren weer herenigd met haar beste vriendin Laura, maar Sophie draagt een groot geheim met zich mee: ze is alleenstaande moeder van de zevenjarige Yasmina. Aan het eind van deel twee verschijnt Yasmina onverwachts in Barista!, waardoor Sophie wel open kaart moet spelen.

In dit laatste deel kom je meer te weten over het leven als single mom dat Sophie leidt. De vader van Yasmina, een oude schoolgeliefde, is uit beeld. Maar moet daar niet eens verandering in komen? En dan is er nog Bram, de fijne broer van Laura, die haar wel ziet zitten; wat moet ze daar nu mee aan? Het wordt tijd om knopen door te hakken. Voor Yasmina, maar zeker ook voor zichzelf.

troost barista

Barista! Troost leest als een trein, biedt de nodige drama, romantiek en humor en sluit de serie goed af. En toch. Toch wist dit boek me niet zo te raken als deel twee. Die vond ik veel leuker, veel vlotter, veel fijner. Waar zit dat ‘m dan in? Wellicht is het de verhaallijn die me dwarszit. Ik heb zelf geen kinderen en kan me dus moeilijk verplaatsen in het leven en de problematiek van een single mom. Alhoewel dat op zich geen probleem hoeft te zijn. Witt gaat echter niet diep genoeg in op de materie, op haar hoofdpersoon. Dat is logisch, want ook Laura en Iris krijgen de nodige aandacht, maar het voelt nu wel als gemis.

Deel twee, Barista! Zoete inval, vond ik beter aansluiten bij mijn eigen interesses. Een eigen onderneming beginnen, sterke keuzes maken, kiezen voor jezelf en gelukkig worden; het waren sterke thema’s die goed waren uitgewerkt. Maar Barista! Troost was heus niet alleen maar minder goed. De drie meiden hebben elk hun eigen persoonlijkheid, hun eigen inbreng en die mix werkt heel goed.

Barista! als trilogie is een fijne toevoeging aan de Nederlandse chicklit. Het biedt romantiek, fijne hoofdpersonen, goede ontwikkelingen en vooral veel leesplezier. Ik ben dan ook erg benieuwd wat het volgende boek van Elsbeth Witt wordt.

Barista! Troost – Elsbeth Witt €12,50

3 gedachten over “Recensie: Barista! Troost