Recensie: Wolf

Mo Hayder – Wolf: Uitgeverij Luitingh Sijthoff

Een nieuwe thriller van Hayders hand kan maar een ding betekenen: spanning en suspense. Wolf is het nieuwste deel over rechercheur Jack Caffery.

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen: aan de ene kant is er een gezin dat getraumatiseerd is door een gruwelijke moord die vijftien jaar geleden plaatsvond. Ze wonen in een afgelegen huis, niet ver van de plek waar twee tieners op gruwelijke wijze werden afgeslacht. Vader Oliver Anchor-Ferrers, moeder Matilda en dochter Lucia zijn net in het huis aangekomen wanneer er aangebeld wordt: twee mysterieuze mannen beweren van de politie te zijn en komen hen waarschuwen. Het zou zomaar kunnen dat de moordenaar van de tienermoorden is vrijgekomen en het op hen gemunt heeft, delen ze mee.

Dan neemt het verhaal een heel bizarre wending en worden Oliver, Matilda en Lucia gevangen genomen in hun eigen huis. Zo ver verwijderd van de buitenwereld is er niemand die hen kan helpen.. Ondertussen is rechercheur Jack Caffery nog steeds op zoek naar informatie over de verdwijning van zijn broer, vele jaren geleden. Hij krijgt hulp van De Wandelaar, een zonderlinge zwerver met een eigen missie, en wordt via allerlei omwegen in de richting van de familie Anchor-Ferrers gewezen.

wolf

Wolf is wederom een ijzersterke thriller. Mo Hayder weet als geen ander de aandacht van haar lezers tot de laatste pagina vast te houden. Het duurt even voor alle verhaallijnen samenkomen, maar wanneer dat gebeurt is dat op een Haydereske manier: vol spanning en suspense en met de nodige gruwelijke details en ongemakkelijke onderbuikgevoelens. Het einde is even briljant als ziek, en je houdt er als lezer een onaangenaam gevoel aan over; knap gedaan!

De verhaallijn van Jack Caffery is een heel sterke, hoewel deze wordt ondergesneeuwd door de gebeurtenissen in het huis van de familie Anchor-Ferrers. Jack, die het grootste deel van zijn leven kampt met de onzekerheid over het lot van zijn vermiste broer, begint steeds dichter bij de waarheid te komen. Hij kan steeds meer puzzelstukjes op hun plek leggen. Ook het einde van Cafferys verhaallijn is ruw, grof en blijft flink nahangen.

Wolf is daarmee een geweldige thriller met enorme impact. Boeken van zulke grote allure mag Hayder wel vaker schrijven. WatΒ een schrijfster, wat een bizarre, enge thriller!

Wolf – Mo Hayder €19,95

3 gedachten over “Recensie: Wolf