Recensie: Wonder

R.J. Palacio – Wonder: Uitgeverij Querido

Kinderboeken; je komt ze op mijn blog niet vaak tegen. Toen ik echter las over Wonder heb ik een uitzondering gemaakt. Dit boek is een regelrechte bestseller in het buitenland en wordt bovendien gebruikt bij anti pest-campagnes op Amerikaanse scholen.

In Wonder maak je als lezer kennis met de tienjarige Augustus, oftewel Auggie. Hij heeft een ziekte waardoor zijn gezicht er niet zo uitziet als dat van een doorsnee persoon. Hij is ‘angstaanjagend’ in de ogen van anderen, een freak, een buitenstaander. Iedereen die hem voor het eerst ziet, is geschokt. Vooral wanneer hij voor het eerst naar school gaat, krijgt hij veel geschokte blikken toegeworpen. Dat heeft Auggie zelf heel goed door, maar hij heeft er begrip voor:

“Ergens wilde ik dat ook graag tegen ze zeggen. Zo van: het geeft niet, ik weet dat ik er gek uitzie, kijk maar gerust, ik bijt niet. Goh, als er opeens een Wookie bij ons op school zou zitten, zou ik eerlijk gezegd ook raar opkijken, dan zou ik hem ook wel even aangapen!”

Auggie krijgt al snel te maken met een paar pestkoppen, maar sluit ook vriendschap met Summer en Jack. Summer is zijn kantine-maatje. Zij komt op de eerste dag al bij hem zitten zonder zich iets aan te trekken van zijn uiterlijk. Jack is zijn introductiebuddy, en ze zitten elke les naast elkaar. Wonder vertelt over de groei van Auggie als persoon, de tegenslagen die hij te verwerken krijgt en de prachtige wijze waarop zowel hij als zijn directe omgeving daarmee omgaat.

wonder

Het boek is opgedeeld in verschillende delen, in verschillende personages. Allereerst komt Auggie zelf aan het woord, maar ook zijn zus Via, Summer, Jack en het vriendje van Via komen aan het woord. Elk vertellen ze op hun eigen manier over hun kijk op Auggie, hun vriendschap met hem en hun ergernissen naar de buitenwereld, die er niks van begrijpt. Wat hierbij bijzonder knap is, is dat R.J. Palacio hen elk een eigen stem heeft gegeven. Het taalgebruik, de manier waarop ze in het leven staan en dit omschrijven; bij elk is dit totaal anders. Andere formuleringen, kleine taalnuances, deze kleine wijzigingen zorgen ervoor dat elk deel heel persoonlijk wordt.

Wat Wonder zo speciaal maakt, is naast de vertelvorm en de manier van schrijven het personage Auggie. Klein, dapper, een hart van goud en altijd positief. Hij is de grootste held en laat zien hoe je, ondanks je beperkingen, toch heel veel kunt bereiken. Auggie is een mannetje dat je direct in je hart sluit, maar ook een personage die je doet nadenken over je eigen vooroordelen, je eigen houding naar anderen. “Wees vriendelijker dan nodig is”, is een van de lessen die de leerlingen van hun meester leren. De kracht die hiervan uitgaat is voelbaar in het hele boek.

Wonder wordt opgevoerd als een kinderboek, maar dat is het allerminst. Het is een boek voor alle leeftijden. Een volwassene als ik kan hier net zoveel leesplezier uit halen als een meisje van twaalf. Wonder is een pareltje, een grootsheid. Ik werd erdoor gegrepen, ik leefde mee, ik was ontroerd en ik heb erom gelachen. Wat een geweldig boek.Β Dit is een mustread voor iedereen, jong en oud. Had ik mijn recensie maar in 1 woord mogen samenvatten dan was dat een makkie geweest: WAUW.

Wonder – R.J. Palacio €16,95

15 gedachten over “Recensie: Wonder

1. Ik heb best veel goede reacties gelezen en ben ondertussen ook wel nieuwsgierig geworden. Knap dat de schrijver elk personage een eigen stem heeft gegeven, dat lijkt me knap lastig. Bedankt voor je recensie!

2. Ben het helemaal eens met je recensie. In een woord geweldig, de boodschap in het boek is krachtig en mooi. Daar kunnen mensen nog wat van leren. Echt helemaal super.