Recensie: Het geheim van Penumbra’s boekwinkel

Robin Sloan – Het geheim van Penumbra’s boekwinkel: Uitgeverij Lias

Een boekwinkel, veel literatuur en een avontuur; de ingredienten van Het geheim van Penumbra’s boekwinkel spreken tot de verbeelding. Beelden van de Disney-geproduceerde films The Librarian schoten door me heen voor ik begon in dit boek: zou dit net zoiets zijn of compleet anders?

Het boek vertelt over Clay Jannon, die zich genoodzaakt ziet een baan aan te nemen als boekverkoper om zo het hoofd boven water te houden. Hij accepteert een functie als nachtverkoper bij Penumbra’s boekwinkel, die 24 uur per dag geopend is. Clay heeft al gauw door dat dit niet een doorsnee boekwinkel is. De klanten zijn makkelijk op te delen in twee groepen: de verdwaalde klanten die zich na een kort bezoekje weer gauw uit de voeten maken en de grotere groep klanten die boeken komt lenen. Boeken van de bovenste planken, de Wayback-boeken, zoals Clay ze heeft omgedoopt.

Er is iets met die boeken. Hoewel Penumbra het hem verboden heeft neemt Clay toch een kijkje in een van de boeken. Die blijkt vol te staanΒ codes van letters en cijfers. Met behulp van Kat, een medewerkster van Google, begint hij aan een zoektocht naar de waarheid achter deze codes. Dit geheim voert hem naar het begin van de boekdrukkunst, een eeuwenoud genootschap en geheime boekwinkels.

penumbra

De omschrijvingen in Het geheim van Penumbra’s boekwinkel zijn erg beeldend en treffend. Wat te denken van de eerste omschrijving van de boekwinkel?

Stel je de vorm en omvang voor van een normale boekwinkel die op zijn kant is gezet. De ruimte was absurd smal en duizelingwekkend hoog en alle boekenkasten reiktenΒ tot aan het plafond: drie verdiepingen vol boeken, en misschiennog wel meer

Daarnaast biedt het boek veel avontuur. De zoektocht naar het geheim achter de Wayback-boeken is eentje zoals in jongensboeken. Clay is een ideale hoofdpersoon, vol dromen, twijfels en een goede inborst. Zijn medestanders zijn elk een aanvulling op zijn persoonlijkheid, en het raadsel dat hij moet oplossen is moeilijk, heel moeilijk te kraken. De zoektocht naar de uitkomst is mooi beschreven, en er zit zelfs een zekere spanningsboog in verwerkt, wanneer de baas van Penumbra zich uitspreekt tegen de speurtocht van Clay en zijn vrienden.

De grootste vraag, wat schuilt er achter de gecodeerde boeken en waarom zijn zoveel mensen daarnaar op zoek, wordt pas op de laatste pagina’s beantwoord. Tot die tijd ben je voortdurend aan het puzzelen, aan het nadenken en vooral aan het genieten van dit bijzondere boek. Het geheim van Penumbra’s boekwinkel is origineel, goed geschreven, nog beter uitgewerkt en erg vermakelijk.

Hou je van puzzelen, lezen, boeken en geheimen? Of wil je jezelf gewoon verliezen in een avontuurlijk verhaal? Lees dan zeker dit boek. Het is het ideale zon-zee-strand vakantieboek.

Het geheim van Penumbra’s boekwinkel – Robin Sloan €18,95

13 gedachten over “Recensie: Het geheim van Penumbra’s boekwinkel