Recensie: De waarheid en andere leugens

Sascha Arango – De waarheid en andere leugens: Uitgeverij Signatuur

“Voor de fans van The Talented Mr. Ripley“, wordt er beloofd op de omslag. Laat dat nu een film zijn waar ik erg van heb genoten (nee, inderdaad, het boek heb ik nooit gelezen). Wat zou Henry, die wordt opgevoerd als een gentleman-oplichter, te bieden hebben? Voor een blogtournee van uitgeverij Signatuur mocht ik me in het hoofd van deze Ripley-kloon wagen.

Je valt meteen met je neus in de boter: Op bladzijde 1 verneemt Henry dat zijn minnares Betty zwanger van hem is. Hij is op zijn zachtst gezegd niet blij:

Henry hoefde alleen maar de motor te starten, het gaspedaal in te trappen, en de auto zou over de klippen storten en in de diepte in de branding verdwijnen. Binnen vijf seconden zou alles voorbij zijn, de klap zou hen alledrie doden. Maar daarvoor moest hij wel van de bijrijdersstoel opstaan om met Betty van plaats te wisselen. Veel te omslachtig.”

Deze humor, dit sarcasme, is kenmerkend voor het boek. Henry besluit actie te ondernemen, want zijn vrouw Martha is zijn alles, en zij mag nimmer achter deze waarheid komen. Hij twijfelt er wel over, in zijn hoofd gaat hij het gesprek met haar aan, maar tot een echt gesprek komt het nooit. In plaats daarvan besluit Henry om Betty te vermoorden. Maar hierbij doodt hij per ongeluk de verkeerde persoon. Zijn bestaan, die hij zorgvuldig heeft opgebouwd, begint te wankelen. Juist dan besluitΒ een man uit Henry’sΒ verleden in zijn leven te wroeten. Hoe lang kan Henry de schijn nog ophouden?

sascha arango

Ik zal het meteen eerlijk toegeven: dit boek heb ik in 1 avond uitgelezen. Ik kon gewoon niet ophouden, het had me totaal in zijn greep. Het verhaal is verrassend, grappig en bovenal ontzettend intelligent opgezet. De personages worden goed uitgediept, vooral Henry wordt goed beschreven. Hij is een beroemd schrijver, maar zelf zet hij geen woord op papier. Zijn licht autistische vrouw Martha schrijft alles voor hem, maar niemand weet hiervan. Zijn jeugd was bepalend voor hem, en via een aantal flashbacks kom je erachter wat er vroeger met hem is gebeurd.

De gebeurtenissen in het boek zijn even absurd als briljant. Arango, van huis uit een schrijver van toneel- en filmteksten, heeft duidelijk buiten de kaders gedacht en heeft hiermee een uitmuntende debuutroman geschreven. De vertelstijl is grappig, sarcastisch, vlot en gevat en je valt als lezer van de ene verbazing in de andere. De waarheid en andere leugens is een rollercoaster; allerlei emoties schieten door je heen, en voor je het weet is het weer voorbij.

Enkel het middenstuk had iets beter uitgewerkt kunnen worden. Op bladzijde 65 komt het verhaal namelijk al tot een ultiem hoogtepunt, en hierna zakt het ietwat in. De suspense is weg, de gebeurtenissen die volgen minder gejaagd. Gelukkig krijg je als lezer niet veel tijd om hierbij stil te staan, want dat is tevens het moment dat de psychopathische kant van Henry de boventoon gaat voeren.

Wat kan ik zeggen van De waarheid en andere leugens? Het is een heerlijk, vlot, bizar, sarcastisch en ronduit hilarisch boek. Je wordt -ook als lezer- constant op het verkeerde been gezet, en de manier waarop Arango uiteindelijk alle eindjes aan elkaar knoopt getuigt van grootse verbeeldingskracht. Dit is een meesterlijke eerste roman, en ik kan niet wachten om te zien wat Arango nog meer te bieden heeft.

De waarheid en andere leugens – Sascha Arango €19,95

2 gedachten over “Recensie: De waarheid en andere leugens