Recensie: Het geluk, hier en nu

Matthew Quick – Het geluk, hier en nu: Uitgeverij Xander

Omdat Maak me gek! (verfilmd als Silver Linings Playbook) nog altijd niet tot mijn Al Gelezen Stapel (AGS) behoort, heb ik direct de kans gegrepen om dít boek van Matthew Quick te lezen toen deze kans me via uitgeverij Xander geboden werd.

De opzet is opvallend: Elk hoofdstuk is een brief aan Richard Gere. Bartholomew Neill, de hoofdpersoon, schrijft hem omdat zijn overleden moeder de acteur adoreerde. Bartholomew zelf werd door haar in haar laatste dagen aangeduid als ‘Richard’, en als hij in de lade van zijn moeder een fondsenwervingsbrief vindt van de hand van Gere, besluit hij de acteur brieven terug te schrijven. Hij vertelt over zijn leven, zijn beslommeringen en zijn twijfels. Richard Gere wordt zijn steun en toeverlaat, zijn vertrouwenspersoon.

Algauw wordt duidelijk dat Bartholomew vastzit in zijn leven: hij is heel slim maar heeft geen werk, hij is lief maar heeft geen vrienden en de enige met wie hij aanspraak heeft is dominee McNamee, een familievriend. Via hem komt Bartholomew in contact met een studente/ sociaal medewerkster en dankzij haar sluit hij uiteindelijk vriendschap met bioscoopmedewerker Max en Het Bibliotheekmeisje, op wie hij heimelijk verliefd is. Samen met de dominee gaan ze met zijn vieren op pad, naar Canada, om Bartholomew’s vader te vinden. het geluk, hier en nu

Het geluk, hier en nu is een boek dat je lang zal bijblijven. De vertelvorm van het boek is bijzonder en goed gekozen. In de eerste paar hoofdstukken zijn de brieven nog erg naar Richard Gere als persoon gericht, terwijl ze verder in het boek steeds meer op losstaande verhalen gaan lijken. Gere wordt minder genoemd, en Bartholomew vertelt op ontroerende wijze over zijn leven en de avonturen die hij beleeft. Hij groeit als persoon, en als lezer word je compleet meegesleept door zijn brieven.

Daarnaast zijn de personages goed uitgewerkt. Ze krijgen echt gestalte, en zijn erg geloofwaardig. Ik heb me enkel aan het vele gevloek van Max gestoord, maar wie tussen de vele ‘fokking’s doorleest, zal hem best goed te behappen vinden. Bartholomew zelf is schattig, naief, onzeker, oprecht goed en een dromer. Hij komt erg goed uit de verf, en heeft alle potentie om uit te groeien tot een geliefd boekpersonage bij lezers over de hele wereld.

Quick schrijft op kwieke, vlotte wijze over het leven van Bartholomew, dat steeds meer vormt krijgt naarmate het boek vordert. Er zit humor in, levenslessen, een roadtrip, persoonlijke groei en opvallende personages. Dit is een heerlijke feel good-roman, die lang blijft hangen. Het geluk, hier en nu kan ik iedereen aanraden. Wat een lekker boek!

Het geluk, hier en nu – Matthew Quick €17,95

7 gedachten over “Recensie: Het geluk, hier en nu

1. YAY geen thriller (GRAPJE!), mooie recensie en wow, dit lijkt mij een goed boek! De sticker met
    voor de lezers van TRP” drukt voor mij gelijk een stempel op het boek, een zeer goede stempel aangezien ik genoten heb van TRP. Tel jouw recensie er bij op en tada, weer een boek voor op mijn lijstje, dankjewel Tessa!