Recensie: Incendio

Tess Gerritsen – Incendio: Uitgeverij The House of Books

Een boekgeschenk kan in mijn optiek twee kanten op: ofwel de schrijver heeft er zijn/haar uiterste best op gedaan en het is een klein juweeltje, of de schrijver van dienst heeft oud werk van de plank gepakt waardoor de kwaliteit beduidend minder is.

Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de insteek van Gerritsen. Op de achterkant is te lezen dat ze dit boekje speciaal voor haar Nederlandse lezers schreef. Dit schept natuurlijk verwachtingen. Hoge verwachtingen, welteverstaan. Het boekje, dat slechts 95 bladzijdes telt, vertelt in hoog tempo over de vondst van een stuk bladmuziek door violiste Julia. Dit muziekstuk, getiteld Incendio, is onweerstaanbaar: het is spookachtig, gaat van traag naar snel en zit erg intelligent in elkaar.

Wanneer Julia de muziek begint te spelen, lijkt er iets vreemds mee aan de hand: haar driejarige dochtertje Lily valt haar aan, en ze raakt compleet de grip over haar leven kwijt. Haar man denkt dat ze gek is, Julia is doodsbang voor haar dochtertje en niemand lijkt haar te geloven als ze haar verdenkingen over de bladmuziek uit. Er zit nog maar een ding op: de achtergrond van de bladmuziek achterhalen, voor het te laat is..

tess gerritsen incendio

Incendio is een snel, makkelijk maar toch enorm spannend boekje. Het heeft me echt verrast. De snelheid waarmee Gerritsen schrijft, de krappe ruimte (95 pagina’s) die ze heeft om haar verhaal vorm te geven en de spanning die al vanaf bladzijde 8 de boventoon voert: het werkt gewoon. Ik ben onder de indruk van de kwaliteit die Gerritsen in dit korte verhaal toont. Het is spannend, onderhoudend en origineel qua opzet. Incendio is een heerlijk boek voor op een luie zondagmiddag, maar pas op: het einde laat je huiverend achter.

Incendio – Tess Gerritsen – Gratis bij aanschaf vanaf €12,50

4 gedachten over “Recensie: Incendio