Recensie: Het negende meisje

Tami Hoag – Het negende meisje: Uitgeverij The House of Crime

Dit boek stond op mijn must reads voor juni. Ik had de boeken van Hoag al vaker langs zien komen op blogs en in de winkel, maar er nog nooit eentje van gelezen. Lang leve mijn eigen Maand van het Spannende Boek, want nu had ik eindelijk een ‘goed excuus’ om een Hoag in huis te halen.

Hoag heeft een reeks boeken geschreven over het rechercheduo Sam Kovac en Nikki Liska. Het negende meisje is daarvan deel 4. Gelukkig is deze ook heel goed los te lezen van de andere delen. Er wordt hier en daar wel verwezen naar eerdere zaken, maar ik heb niet het gevoel gehad essentiΓ«le dingen te missen. Daar zit het boek, kort gezegd, te goed voor in elkaar. Want het is niet mis wat je als lezer voor je kiezen krijgt met dit boek.

Kovac en Liska worden geconfronteerd met het negende anonieme, dode meisje in een jaar. Hier is een seriemoordenaar aan het werk, die zijn slachtoffers verkracht, martelt, verminkt, doodt en als vuil op de weg dumpt. Bij dit meisje echter is de moordenaar anders te werk gegaan. Wanneer Kovac en Liska eindelijk achter de identiteit van het meisje komen, wordt er een beerput aan geheimen, pesterijen, misbruik en verderfelijkheid opengetrokken. Een beerput waar Liska’s zoon Kyle bovendien bij betrokken is.

tammi hoag het negende meisje

Op de omslag wordt Het negende meisje als psychologische thriller omschreven, en ik denk dat die titel de lading goed dekt. Als lezer wordt je heen en weer geslingerd tussen de gruweldaden van de moordenaar en de psychologische impact die dit heeft op de nabestaanden. Bovendien kruipt Hoag als geen ander in het hoofd van getroebleerde tieners, waardoor het boek een extra laag krijgt. Spanning en emoties wisselen elkaar goed af, waardoor het boek moeilijk weg te leggen is.

Het verhaal is intrigerend, goed opgezet en Hoag schrijft met veel details, kennis en vaart. De persoonlijke betrokkenheid van Liska bij de zaak zorgt daarnaast ook nog voor extra kippenvel. Dit heeft Hoag goed verweven met de verhaallijn. Het negende meisje is een boek waar ik razendsnel doorheen ben gegaan, maar waar ik desalniettemin met volle teugen van heb genoten. Hou je van Karin Slaughter en Karen Rose? Dan zal Tami Hoag ook zeker bevallen!

Het negende meisje – Tami Hoag €19,95

6 gedachten over “Recensie: Het negende meisje

1. Bedankt voor de tip! Ik heb in het verleden weleens boeken van Hoag gelezen maar was haar een beetje uit het oog verloren, maar ik zet deze weer op de lijst!