Recensie: Onderhuids

Julia Keller – Onderhuids: Uitgeverij Fontein

Een uitzichtloos dorp in het midden van Amerika, jongeren die uit verveling de criminaliteit ingaan en een openbaar aanklaagster met een heftig verleden: het zijn slechts een paar van de ingredienten die Keller in Onderhuids gebruikt, maar het zijn wel voorbeelden die het verhaal maken.

Het naargeestige Acker’s Gap is het toneel, openbaar aanklaagster Bell Elkins, dochter Carla, sherrif Nick Fogelson en vrienden Ruth en Tom Cox de hoofdrolspelers en uitzichtloze jongere ‘Varkensoogje’ de slechterik in deze thriller. Met uiterste nauwkeurigheid weet Keller het troosteloze bestaan in een klein dorp weer te geven: het verval, de verveling, het gebrek aan toekomst en de negatieve sfeer; allen krijgen de aandacht die ze verdienen. En allen dragen bij aan het gevoel van onbehagen dat je tijdens het lezen bekruipt.

Carla is op een doorsnee middag getuige van een lquidatie in de plaatselijke diner; drie bejaarde inwoners van het dorp worden voor de ogen van het lunchende publiek door hun hoofd geschoten. Carla vangt een glimp op van de dader: een jongere met een varkensachtig uiterlijk. Ze herkent hem van een feestje bij een klasgenoot thuis waar deze ‘varkensjongen’ drugs aanbood. Dit vertelt ze echter niet aan haar moeder, die ondertussen druk bezig is de zaak op te lossen, maar hier niet in slaagt. Daarnaast is Bell bezig met een onderzoek naar de toedracht van de dood van een klein jongetje, die is gewurgd in een trailer.

onderhuids julia keller

Wat Onderhuids zo mooi maakt, zijn de beeldende beschrijvingen van het dorpje Acker’s Gap en de sfeer die Keller daarmee schetst. Zowel haar personages als de gebeurtenissen zijn omringd door een gevoel van mislukking, van falen. De tweede zaak die Bell onderzoekt voegt misschien feitelijks niets toe aan het boek maar zorgt wel voor een completer plaatje. Het is een prachtig gekozen voorbeeld van de naargeestigheid en het gemak waarmee mensen voor geweld kiezen wanneer er geen toekomstperspectief is.

Keller is van huis uit journalist en won voor haar werk een Pullitzerprijs. Dit is haar debuut. Wat mij betreft is dit één van de beste debuten in tijden. Onderhuids gaf me een naar onderbuikgevoel, en dat is precies het soort gevoel wat ik wil hebben bij het lezen van een thriller: het verhaal moet onder mijn huid kruipen. De sfeer, de setting, de uitwerking, het plot; alles klopt. Ik heb oprecht genoten en gehuiverd bij dit boek. Wat een groots, literair, eng boek! Ik kan ‘m iedereen aanraden.

Onderhuids – Julia Keller €18,99

6 gedachten over “Recensie: Onderhuids