Recensie: Poppenhuis

David Hewson – Poppenhuis: Uitgeverij Boekerij

Een buitenlandse auteur die een thriller schrijft die zich geheel in Amsterdam afspeelt en met een Hollandse rechercheur als hoofdpersoon. Hmm, mijn interesse was gewekt. Toen ik bij het Bloggersevent van uitgeverij Meulenhoff Boekerij op 14 juni de kans kreeg Poppenhuis van David Hewson mee naar huis te nemen, was ik algauw overstag.

David Hewson werd bekend met zijn thrillertrilogie van De Killing, inderdaad gebaseerd op de televisieserie die wereldwijd een enorme hit is. Poppenhuis is een het eerste deel in een nieuwe reeks thrillers over de Amsterdamse rechercheur Pieter Vos. Hij blijft gebroken achter wanneer zijn dochter Anneliese verdwijnt, en lijdt een teruggetrokken bestaan. Hier komt echter een eind aan wanneer Katja Prins, de stiefdochter van zijn ex-vrouw, verdwijnt. De sporen die hierbij worden achtergelaten, lijken verdacht veel op de sporen die bij Anneliese’s verdwijning werden nagelaten.

Samen met de onervaren, uit Friesland geimporteerde rechercheur Laura Bakker wordt hij op het onderzoek gezet. Het blijkt een onderzoek waarbij zowel politieke machtspelletjes, onverschrokken onderwereldfiguren en louche sekszaken de revue passeren. Hoe meer Vos en Bakker verdiept raken in de zaak, hoe gecompliceerder deze blijkt te zijn. Hewson schetst met Poppenhuis een goed beeld van de actuele problematiek op de Amsterdamse Wallen, zonder daarbij de spanningsboog te ontspannen.

poppenhuis

Er gebeurt namelijk meer dan genoeg in Poppenhuis. Er worden moorden gepleegd, jonge meisjes ontvoerd, drugsrellen uitgevochten en politieke coupes gepleegd. De strijd om Amsterdam is een strijd van velen, waarbij er maar één de winnaar kan zijn. Maar hoewel er veel gebeurt, kun je als lezer goed de aandacht erbij houden. Dit komt door de vlotte, prikkelende en actieve schrijfstijl van Hewson. Hij kent zijn onderwerpen, weet de achtergrond van bepaalde zaken en weet dit goed te benutten in zijn verhaallijnen.

De uitkomst is een slimme, goed uitgewerkte thriller die moeilijk weg te leggen is. Hewson schetst een duister maar accuraat beeld van Amsterdam en haar onderwereld, en hoofdpersoon Pieter Vos is een aimabele, getroebleerde man. Langzaam maar zeker verandert hij van zwakke, gescheiden man in een trefzekere, slimme rechercheur. Ook de bijrollen, bijvoorbeeld die van Laura Bakker en onderwereldfiguur Theo Jansen, zijn goed neergezet. Dit voegt een extra dimensie toe aan het boek, en draagt bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Poppenhuis is een heerlijke thriller waar ik langzaam doorheen ben gegaan, om zo lang mogelijk te genieten van de sfeer en gebeurtenissen die Hewson presenteert. Het rechercheduo Vos en Bakker is daarnaast een fijne combinatie, waardoor ik uitzie naar het volgende deel in deze reeks.

Poppenhuis – David Hewson €19,95

3 gedachten over “Recensie: Poppenhuis