Recensie: Ik mis je

Harlan Coben – Ik mis je: Uitgeverij Boekerij

Een nieuwe Coben; ik heb er lang op gewacht. Of beter gezegd: het is lang geleden voor mij dat ik een thriller van hem las. Ik was dan ook erg benieuwd of dit nieuwste boek me net zo zou weten te boeien als zijn voorgaande titels.

Ik mis je heeft een lang intro: NYPD-agente Kat Mahon ontmoet via een datingsite opnieuw haar grote liefde, Jeff Price. Ze waren verloofd toen hij haar plotseling verliet, en Kat is nieuwsgierig naar wat er van hem is geworden, en waarom het mis ging. Wanneer ze hem uiteindelijk een berichtje stuurt, lijkt het alsof hij haar niet meer kent, of niet wil kennen, en het contact komt tot een abrupt einde.

Wanneer Kat wordt opgespoord door Brandon, een tiener die zich zorgen maakt om zijn moeder, komt Jeff weer in beeld. Maar niet op de manier waarop ze gedacht had. Tegelijkertijd verschuift de focus naar een andere plek. Een plek waar wanhopige, verliefde mensen in ondergrondse kelders gevangen worden gehouden en langzaam maar zeker worden beroofd van alles wat hen lief is. Dan verbindt Cohen beide verhaallijnen met elkaar en blijkt er een gruwelijk spel te worden gespeeld, met de gevoelens van onschuldige mensen als inzet.

harlan coben ik mis je

Ik mis je heeft wellicht een langzame start, maar wanneer het verhaal eenmaal opgestart is, verloopt het verhaal ook snel. Het is zelfs zaak je aandacht erbij te houden, want de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. De snelheid, plus de spanningsboog die naarmate de bladzijdes opraken steeds strakker gespannen wordt en de gruwelijke details van het immense onrecht dat plaatsvindt, vormen samenย een heerlijke thriller. Coben weet zijn lezers aan de pagina’s te kluisteren door goed in te spelen op de emoties van de slachtoffers, door hun leed en hun wanhoop goed weer te geven.

Ik mis je leest als een trein en de ontknoping is spannend, goed opgezet en houdt je flink in zijn greep. Wat ik zo knap vindt aan de boeken van Coben is dat hij actuele onderwerpen (in dit geval cybercrime) goed weet te verweven in zijn verhalen, zonder daarbij een opgeheven vingertje te gebruiken. Hij laat het verhaal voor zich spreken, en laat zijn lezers daaruit hun conclusie trekken. En die formule scoort. Keer op keer.

Coben is niet voor niets de Amerikaanse thrillerauteur met de grootste verscheidenheid aan prijzen op zijn naam; hij is een grote. Een hele grote. En ik? Ikย kan niet wachten op zijn volgende boek.

Ik mis je – Harlan Coben โ‚ฌ19,95

6 gedachten over “Recensie: Ik mis je