Recensie: Later

Rosamund Lupton – Later: Uitgeverij Boekerij

Als Rosamund Lupton ergens goed in is, dan is het wel in het bedenken van een even onverwachts als origineel vertelperspectief. Dit bewees ze met Zusje, en in Later laat ze het opnieuw zien.

Later beschrijft de gevolgen van een brand in een basisschool. Hierbij komen moeder Grace en dochter Jenny in coma te liggen. Het is aan vader en echtgenoot Mark de zware taak om sterk te blijven en op zoek te gaan naar de dader. Want dat het brandstichtiging was, blijkt al snel. Als ook nog blijkt dat de dader zijn karwei in het ziekenhuis wil afmaken, begint de tijd te dringen. Wie zit er achter de brand? En kan deze dader op tijd gepakt worden?

later rosamund lupton

Later is in mijn ogen meer een literair boek dan een thriller. Ja, er zit een spannend element in (wie is de dader?) maar de manier waarop Lupton dit verhaal heeft vormgegeven getuigt van groot schrijftalent en doet vooral literair aan. Het verhaal wordt namelijk verteld vanuit het perspectief van Grace. Vanuit haar coma volgt zij alle gebeurtenissen in het ziekenhuis, en onderhoudt zij contact met haar dochter Jenny. Dit had verkeerd kunnen uitpakken en heel zoetsappig of ongeloofwaardig kunnen zijn maar het tegendeel is waar.

Wat Lupton met deze vertelstijl heeft bereikt is dat het een gevoelig, sfeervol, indringend en vooral verrassend boek is geworden. Hoewel het even wennen was aan het perspectief, hield het verhaal me al snel in haar greep. Middels herinneringen van zowel Grace als Jenny kom je er als lezer langzaam maar zeker achter wat er in de school is gebeurd. Ook de intieme meekijk-momenten bij vriendinnen en familieleden lichten een interessante schijnwerper op het totaalplaatje.

Lupton heeft met Later laten zien dat ze nog veel, heel veel in haar mars heeft. Zusje was al origineel, maar Later is zo mogelijk nog verrassender. Ik heb genoten van de uitgebreide, psychologische beschrijvingen van gevoelens en gebeurtenissen, heb me heerlijk ondergedompeld in de reis die Lupton voor haar lezers heeft uitgestippeld en ben vooral verrast. Dit tweede boek van haar hand is eentje voor in ‘de boeken’. Een echte aanrader.

Later – Rosamund Lupton €10,-

8 gedachten over “Recensie: Later