Recensie: Het gerecht

Inge Ipenburg – Het gerecht: Uitgeverij Fontein

Ik ken haar als Martine Hafkamp in GTST, als actrice in Celblok H en Westenwind, maar ik ken Inge Ipenburg nog niet als schrijfster. Toen ik via Uitgeverij Fontein de kans kreeg om haar boek te lezen, was mijn interesse dan ook gauw gewekt: hoe zou ze als schrijfster zijn?

Het verhaal van Het gerecht gaat over de has been actrice Sandra Hazelaar. Ze fietst op een avond door Amsterdam en is in een park getuige van de verkrachting van een jonge vrouw. Ze herkent de verkrachter als mr. Joachim Hansson, een bekende Nederlander en bovendien strafpleiter. Hij ziet en herkent haar ook, maar verlaat het park voor Sandra verdere actie kan ondernemen. Ze ontfermt zich over het slachtoffer, en haalt haar over om aangifte te doen.

Ze heeft echter niet stil gestaan bij de macht van Hansson. Hij is een graag geziene gast in het entertainment-programma Promenade en zet zijn kennis, macht en contacten in om Sandra de grond in te boren. Dat doet hij door op slinkse wijze berichtgevingen over haar te verspreiden zodat haar thuisrestaurant en cateringbedrijf Keukenrestaurant in zwaar weer komt, maar hij gaat ook achter haar kennissen en vrienden aan. Dan besluit Sandra terug te vechten. Maar hoe pakt ze een gehaaide strafpleiter aan die elke keer weer de bovenhand lijkt te hebben?

inge ipenburg het gerecht

Het gerecht heeft me op meerdere manier verrast. Het begin was ijzersterk, goed beschreven en wekte grote interesse in de rest van het boek. Daarna waren het vooral de hongerigmakende passages over het Keukenrestaurant en de bereiding van het eten die me het verhaal doorvoerden. De spanning kakte ietwat in, zogezegd. Naar het einde toe kwam die spanning wel weer terug, maar haalde het niet meer hetzelfde niveau als in het begin.

Dat neemt echter niet weg dat Het gerecht wel degelijk een leuk boek is. De entertainmentshow Promenade is heerlijk vals afgeleid van RTL Boulevard (promenade = boulevard), de gewiekstheid van mr. Joachim Hansson (wie denkt er nog meer aan Bram Moszkowicz?) is even beangstigend als realistisch en de problemen waarin Sandra terecht komt zijn even hard als briljant uitgedokterd. Daarnaast heeft Ipenburg een hele fijne schrijfstijl, waardoor het makkelijk bijblijven was. Ze schrijft toegankelijk, met verve en mooi beeldend.

Het einde vond ik echter jammer. Jammer dat er op die manier een einde aan wordt gebreid, jammer dat Sandra die weg inslaat. Wat ik daarmee bedoel moet je zelf maar ontdekken, want Het gerecht is een fijn boek met een origineel plot waar meer in had gezeten, maar is desondanks toch de moeite waard.

Het gerecht – Inge Ipenburg €18,99

2 gedachten over “Recensie: Het gerecht