Recensie: De toneelclub

Nathalie Pagie – De toneelclub: Uitgeverij Boekerij

Nederlanse thrillerschrijfsters: ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Aan de ene kant vind ik ze spannend en onderhoudend, maar aan de andere kant zijn ze vaak ook voorspelbaar. Ik was dan ook erg benieuwd hoe De toneelclub me zou bevallen.

Deze eerste thriller van Pagie -inmiddels heeft ze ook De campus gepubliceerd- gaat over Elin, die een nieuw leven voor zichzelf probeert op te bouwen. Ze heeft een traumatische relatie met Daniel achter de rug en is verhuisd naar Amsterdam. Ze heeft een nieuwe baan, een nieuw huisje en sluit zich daarnaast ook aan bij een toneelvereniging. Daar wordt ze echter geconfronteerd met een pestkop uit het verleden. Elin, een jonge vrouw die haar hele leven al doet wat anderen willen, wordt voor de keuze gesteld: laat ze zich wegjagen of neemt ze eindelijk eens het heft in eigen handen?

nathalie pagie de toneelclub

De toneelclub zit goed in elkaar. Vooral op psychologisch vlak heeft Pagie haar karakters goed uitgewerkt. Elin is een onzekere vrouw, en er wordt een goed beeld van haar geschetst. Waarom is ze geworden wie ze is? En wat is er tussen haar en Daniel gebeurt en hoe heeft dat haar gevormd? Op deze vragen gaat Pagie goed in. De spanning vond ik echter minder duidelijk voelbaar. Ja, Elin gaat een extreme kant op wanneer ze voor zichzelf begint op te komen, maar het is niet zo dat ik uiteindelijk met half afgekloven nagels het boek heb weggelegd.

Dit komt mede door de snelle switch die het einde inluiden van het boek. Het gaat ineens wel erg snel met de ontwikkelingen. Het was prettiger geweest als Pagie ook daarvoor meer haar tijd had genomen, zoals in de rest van De toneelclub. De epiloog is leuk bedacht, maar niet perse nodig. Je snapt als lezer al prima wat er is gebeurd. Het is echter wel een fijne slotfase in Elins cyclus naar powervrouw en in dat opzicht weer onmisbaar.

De toneelclub zit goed in elkaar, leest heerlijk weg en heeft geloofwaardige personages. Pagie kan trots zijn op haar debuut. Het greep mij echter minder dan ik had verwacht. Toch ben ik erg benieuwd naar De campus. Ik zie graag wat ze nog meer in huis heeft!

De toneelclub – Nathalie Pagie €10,-

4 gedachten over “Recensie: De toneelclub

1. Ik vind jouw reviews altijd heel fijn! Dit boek ga ik denk ik niet lezen… Wat zegt dat eigenlijk, ‘ongecorrigeerd leesexemplaar’?